Please Help New English Review
For our donors from the UK:
New English Review
New English Review Facebook Group
Follow New English Review On Twitter
Recent Publications by New English Review Authors
The Real Nature of Religion
by Rebecca Bynum
As Far As The Eye Can See
by Moshe Dann
Threats of Pain and Ruin
by Theodore Dalrymple
The Oil Cringe of the West: The Collected Essays and Reviews of J.B. Kelly Vol. 2
edited by S.B. Kelly
The Impact of Islam
by Emmet Scott
Sir Walter Scott's Crusades and Other Fantasies
by Ibn Warraq
Fighting the Retreat from Arabia and the Gulf: The Collected Essays and Reviews of J.B. Kelly. Vol. 1
edited by S.B. Kelly
The Literary Culture of France
by J. E. G. Dixon
Hamlet Made Simple and Other Essays
by David P. Gontar
Farewell Fear
by Theodore Dalrymple
The Eagle and The Bible: Lessons in Liberty from Holy Writ
by Kenneth Hanson
The West Speaks
interviews by Jerry Gordon
Mohammed and Charlemagne Revisited: The History of a Controversy
Emmet Scott
Why the West is Best: A Muslim Apostate's Defense of Liberal Democracy
Ibn Warraq
Anything Goes
by Theodore Dalrymple
Karimi Hotel
De Nidra Poller
The Left is Seldom Right
by Norman Berdichevsky
Allah is Dead: Why Islam is Not a Religion
by Rebecca Bynum
Virgins? What Virgins?: And Other Essays
by Ibn Warraq
An Introduction to Danish Culture
by Norman Berdichevsky
The New Vichy Syndrome:
by Theodore Dalrymple
Jihad and Genocide
by Richard L. Rubenstein
Spanish Vignettes: An Offbeat Look Into Spain's Culture, Society & History
by Norman Berdichevsky
















Friday, 30 March 2012
Caroline Fourest On Qatar And Qaradawi
clear

Le Qatar et son drôle de prédicateur

LE MONDE |

• Mis à jour le
Abonnez-vous
15 € / mois
Réagir Classer Imprimer Envoyer

Partager google + linkedin

Youssef Al-Qaradaoui était attendu comme le messie au congrès annuel de l'Union des organisations islamiques de France (UOIF). Cette mouvance sous tutelle idéologique des Frères musulmans a considérablement élargi son audience depuis sa reconnaissance institutionnelle par Nicolas Sarkozy au sein du Conseil français du culte musulman (CFCM). Leur mentor vient régulièrement en France. Ce ne sera pas le cas cette année. En raison du contexte dramatique et de l'alerte publique lancée par le journaliste Mohamed Sifaoui. Sous pression, les autorités françaises ont dû le déclarer persona non grata.

Est-il, comme le décrit le communiqué de l'UOIF, un "homme de paix et de tolérance", ou bien un prédicateur incitant à la haine ? Il suffit d'écouter son émission sur la chaîne Al-Jazira ou de lire ses livres pour se faire une idée. De fatwa en consigne, Youssef Al-Qaradaoui justifie de battre sa femme si elle se montre insoumise, admet que l'on puisse brûler les homosexuels pour "épurer la société islamique de ces êtres nocifs", et autorise les attentats kamikazes.

Il est convaincu que le "seul dialogue avec les juifs passe par le sabre et le fusil" et se félicite qu'Hitler ait su les "remettre à leur place". Avant de poursuivre : "C'était un châtiment divin. Si Allah veut, la prochaine fois, ce sera par la main des croyants (musulmans)." Il se montre tout aussi impitoyable envers les "ennemis de l'islam" et autorise à les "tuer". Autant dire que Mohamed Merah aurait approuvé.

Malgré ces sermons, des journalistes et des chercheurs complaisants qualifient parfois le téléprédicateur de "centre en islam", voire de "juste milieu". Ce qui dénote une vision pour le moins paternaliste et caricaturale de la religion musulmane.

A moins qu'elle ne témoigne d'une forme de bienveillance envers son parrain : le Qatar, avec qui l'UMP, des politiques français et des investisseurs entretiennent les meilleures relations. Le petit émirat s'y connaît en lobbying, mais il présente surtout l'avantage d'offrir un partenaire arabe indispensable lorsque la France et les Etats-Unis souhaitent défaire - à juste titre - des tyrans comme Mouammar Kadhafi ou Bachar Al-Assad. D'où l'ambiguïté, complexe à décrypter, du rôle joué par le Qatar.

D'un côté, il contribue au "printemps arabe" et à la démocratisation, nécessaire pour que les théocrates cessent d'apparaître comme la seule alternative possible aux dictateurs.

De l'autre, il finance les mouvements islamistes capables de profiter de cette démocratisation. Non pas les salafistes les plus caricaturaux (plutôt financés par des mécènes wahhabites), mais les plus stratèges. Comme le Front islamique du salut (FIS) algérien ou Ennahda en Tunisie.

Ces derniers ne veulent pas imposer la charia comme loi civile par la force, mais convaincre de cette nécessité, après avoir gagné la bataille culturelle contre la sécularisation. Reste que ce plan en "étapes" - credo des Frères musulmans - passe par le combat contre les musulmans laïques. Aucun calcul de "realpolitik" ne devrait conduire à les abandonner.

Ne parlons pas de l'islam de France, où rien ne justifie de considérer M. Qaradaoui et ses amis de l'UOIF comme un "juste milieu". A moins de vouloir faire le jeu de l'intégrisme sous prétexte de lutter contre le djihadisme.

clear
Posted on 03/30/2012 11:04 PM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Zuhdi Jasser Joins Nina Shea at USCIRF, CAIR Froths
clear

From IPT:

He has different views than most of the national Muslim advocacy groups featured in the media, and for that, Islamist groups have worked to keep Zuhdi Jasser from gaining traction in the national debate over religion and extremism.

He has been smeared as an Uncle Tom, a clown and even a "sock puppet" for anti-Muslim forces. So when it was announced Monday that Jasser had been appointed to the U.S. Commission on International Religious Freedom (USCIRF), Islamists frothed with hyperbolic excess.

The Council on American-Islamic Relations (CAIR) called the appointment "farcical" and urged supporters to sign a petition protesting the move. An "action alert" mailed to its listserv also steered supporters to the petition, "calling on community members and people of conscience to sign a petition for" Jasser's ouster.

The Muslim Public Affairs Council directed its Twitter followers to the petition, too, copying its claim that "Zuhdi Jasser Does Not Belong on the USCIRF." In a separate action alert, MPAC urged supporters to protest to their elected officials, calling the appointment "an affront to all Muslims."

Jasser is a Muslim. It's doubtful the move is an affront to him.

A group called the Muslim Peace Coalition issued a statement similarly calling supporters to protest the appointment, calling it "a huge insult to the American Muslims and it will have consequences in terms of demonizing Muslims abroad ... This is a guy who has made a living advocating to curb religious liberties for Muslims RIGHT HERE in the US. The contradiction and hypocrisy of this action could not be more underscored."

Jasser joining the USCIRF board is "like appointing David Duke as chair of NAACP," wrote Fida Mohammed on the petition page.

The federally-funded commission is tasked with monitoring and advocating "for religious freedom abroad wherever that right is being abused."

Jasser, an Arizona physician and Navy veteran, founded the American Islamic Forum for Democracy, advocating the separation of mosque and state and taking on Islamist groups he sees as working to slowly inculcate religious practice and dogma into public policy. The United States offers Muslims the greatest freedom to practice their faith because it maintains the separation.

In contrast, "The theocratic 'Islamic' regimes of the Middle East and some Muslim majority nations use Islam as a way to control Muslim populations, not to glorify God as they portend," the AIFD web page says. "The purest practice of Islam is one in which Muslims have complete freedom to accept or reject any of the tenants or laws of the faith no different than we enjoy as Americans in this Constitutional republic."

But those contesting his appointment cast Jasser as an opponent of religious liberty. His sin? Disagreeing with them while accepting funding from conservative sources, supporting law enforcement counter-terror efforts and publicly criticizing the proposed Ground Zero mosque.

"How can an individual who supports the curbing of Muslim civil and religious liberties at home be trusted as a 'commissioner' to review and analyze violations of religious freedoms abroad?" a web page featuring the petition says.

With the appointment, the USCIRF "is telling the American Muslim community and Americans of conscience, 'we are happy to insult your intelligence by pretending not to know the link between Zuhdi and some of the most vile anti-Muslim funders and entities in the country, and that we do not mind the contradiction between having him preach to the world about religious liberties while simultaneously advocating to curb YOUR liberties in THIS country,'" CAIR-Chicago Director Ahmed Rehab wrote on the petition site.

Writer Reza Aslan, a member of the Council on Foreign Relations, posted a link to the petition on his Twitter feed, dismissing Jasser as "Glenn Beck's favorite Muslim." CAIR national spokesman Ibrahim Hooper echoed Rehan when he claimed Jasser has no credibility among Muslim Americans. "He has long been viewed by American Muslims and the colleagues in the civil liberties community as a mere sock puppet for Islam haters and an enabler of Islamophobia."

In an interview, Jasser said his views are being grossly distorted. Though he opposed the proposed Ground Zero mosque, his record and that of his family has been in helping build mosques in Wisconsin and Arizona. In none of the releases and Twitter posts issued this week is Jasser quoted saying anything against religious liberty or Muslims.

"If I'm such a Muslim hater, they can't find one quote from Zuhdi Jasser?" he asked. "It's like something out of Pravda or the Syrian media."

The level of vitriol directed at Jasser, and the accusation he is anti-Muslim, "is not based on anything rational. It's just name calling," said Qanta Ahmed, author of In the Land of Invisible Women: A Female Doctor's Journey in the Saudi Kingdom. Like Jasser, Ahmed is a Muslim American physician who stands against radical elements of her faith and against Islamist political movements.

Disagreement with the national groups automatically triggers a backlash and accusations of bigotry, Ahmed said, all emanating from "monstrous organizations that want to drown out diversity."

Jasser has repeatedly taken on CAIR and its positions. In response, CAIR has tried to diminish his views, arguing he runs a small operation with a modest following. That was the line CAIR Governmental Affairs Director Corey Saylor took last March in criticizing Jasser's appearance before a House committee hearing on radicalization within the Muslim-American community.

Jasser, Saylor said, "is not representative of the mainstream Muslim community and not connected to the activities of the Muslim community to one – cooperate with law enforcement, and two – secure the civil liberties of our community."

One might say the same about CAIR. A survey released last summer by the Abu Dhabi Gallup Center found just over 10 percent support for CAIR among Muslim Americans. CAIR's true following is difficult to gauge. In June 2007, the Washington Times reported that CAIR membership had plummeted 90 percent since 2001.

Records show the group sought millions of dollars from donors in Saudi Arabia and the United Arab Emirates in 2006, and millions more from Libyan dictator Muammar Gaddafi in 2009.

The group failed to file tax returns in the past three years which would show the amount of revenue from membership fees. That move prompted the IRS to strip CAIR of its tax exempt status last spring.

"This proves that they operate under the assumption that they represent all Muslims by virtue of calling themselves 'Islamic' or 'Muslim' in their names," Jasser said. "And if anybody disagrees with the cause of their existence, which is Islamism, they somehow are anti-Muslim."

His appointment stands to threaten that monopoly the Islamist groups wish to maintain. Jasser believes quieter lobbying has been used against him in the past with mixed results. Last July, groups opposed his appearance at a briefing on the uprising in Syria, where Jasser's family came from. One Islamist group tried to remove him from the panel, telling a congressional office it "would give him too much credibility." Jasser participated in the briefing.

But later in the summer, Jasser appeared to be sailing toward confirmation for a White House appointment to the State Department's Advisory Commission on Public Diplomacy. He cleared all the background checks and the vetting process, but the appointment was rescinded at the 11th hour without explanation.

Despite the "scorched earth attack" against him, Jasser said he is eager to start work with the USCIRF advocating for religious freedom for all faiths, including Muslims living under dictatorship and other repressive conditions.

The campaign against him is meaningless. There is no mechanism to undo the appointment, so it appears to be all about tainting his image. "I'm not surprised," Jasser said. "They lie and deceive about my work on a daily basis."

clear
Posted on 03/30/2012 6:00 PM by Rebecca Bynum
clear
Friday, 30 March 2012
Alex Joffe: The Metropolitan, Islamic Art, And Context
clear

From Jewish Ideas Daily:

March 29, 2012

Art against History

By Alex Joffe

Antiquity washes away the immediacy of historical pain and injustice.  Our ability to feel suffering is indexed directly to its epoch: the more remote, the more detached we are.  Museums play on this—pander to this—and to our forgetfulness.  History is softened, elided, or erased.  Reality is too harsh; beauty numbs our compassion and critical mind.

The Last Jews of Libya  David GerbiForeign Policy.  Gerbi, a Libyan Jewish exile in Rome, saw the Arab Spring as a chance, finally, to rebuild a crumbling Tripoli synagogue. He hoped too soon.  SAVE

The Jews of Islam  Bernard LewisPrinceton University Press.  In one stereotype, past Muslim-Jewish relations look like America, only better; in the other, they look like Hitler's Germany, only worse. Both have elements of truth.  SAVE

A Cosmopolitan Trove of Exotic Beauty  Holland CotterNew York Times.  An "immense cultural vista," says the Times"necessary, liberating, intoxicatingly pleasurable."  SAVE

The beauty of things is amply displayed at the Metropolitan Museum of Art's recently opened "New Galleries for the Art of the Arab Lands, Turkey, Iran, Central Asia, and Later South Asia," a massive remodeling of the museum's former Islamic art galleries; but the realities of history are carefully disguised.

The engine of Islam was Arab imperialism.  Indeed, the new galleries bear the name of the conquerors—"Arab" lands—and identify the conquered only by their locations.  The first exhibit makes the point clearly, if unintentionally: It is a display of Qur'ans, announcing the putative unity of Islam and its (capitalized) Prophet.  If not quite treated as divine revelation, Islam is depicted as appearing out of nowhere.  Only a visitor coming straight from the neighboring Ancient Near Eastern galleries will have a sense of Islam's historical origins.

Exhibit labels in the Arab Lands galleries say Islamic power "arose" in the former Roman and Byzantine empires.  Countries "came under the rule" of Islamic governors.  Islamic dynasties "established themselves" or "took control" of various places.  Sometimes Islamic forces "ousted" or "wrested control" from one another.  The euphemisms deliberately mask the nature of Islam's spread.  Islamic sources themselves more forthrightly call it conquest.

The nameless inhabitants of these worlds are Muslim.  There is no mention of the multitudes of cultures destroyed, subsumed, and reduced to minority status.  Mamluks are described as "elite soldiers of slave origins"—obscuring the fact that slaves, taken as prisoners or given up as children, formed the backbone of most Muslim armies.  The Islamic conquest of India, in which millions of Hindus perished, is described as "the arrival of the Muslim rulers."  The word "Christian" appears perhaps six times in the exhibition halls.

The word "Jew" appears once, and "Jewish" three times—all, predictably, in connection with Spain.  One display allows that Seville once had a "sizeable Jewish population" and Toledo at least ten synagogues.  Even those mentions are sullied by mendacious elision.  On display is the Sefer Musre Hafilosophim, a Hebrew translation of ibn Ishaq's Maxims of the Philosophers, which contains fragments from Greek philosophers.  It is described as "one of the numerous ancient works that survive due to the ambitious program of translation into Arabic sponsored by Abbasid caliphs."  Nowhere is it admitted that preserving tiny fragments of a deliberately destroyed civilization is hardly "ambitious."  Nowhere is it said that the manuscript is written in Hebrew.

The objects themselves are astonishingly beautiful and diverse.  There are tiles, screens, bowls, ewers, carpets, carved ceilings, boxes, helmets, and swords of every imaginable variety.  The lushness of glazes that cannot be captured in photographs and the indescribably detailed craftsmanship are nearly overwhelming.  The density of design, whether on a remote ceiling tile or a prosaic box, reflects an immensity of effort devoted to covering empty spaces.  Voids are a source of horror; they must be filled, even if what fills them carries no intrinsic ideas. Arabesques and geometric designs have their intended lulling effect on the visitor.

The objects presented come solely from palaces and mosques. This is a typical conceit of museums.  Also typical is the extent to which the galleries reduce history to artistic motifs that swirl, combine, or influence one another through "creative reciprocal exchanges," entirely independent of people.  There are elaborate discussions of techniques for glazing, glassmaking, enameling, and metal-working—but none about the people who practiced them.  Indeed, people of any sort are almost invisible.  Part of the reason lies in religious prohibitions against depicting the human form (although enough are scattered throughout to show that such restrictions were hardly uniform).  Only Mughal paintings and illustrated pages from Persian and Afghan books—representing places far from the "Arab Lands"—show humans.  Even here, the people are both literally and, somehow, figuratively tiny.

History, peoples, the fabric of life, even the underpinnings of the arts and crafts themselves are cast away. The result will be seen as reflecting deep spiritual beauty and repose.  In fact, it is glorious decoration evincing human desolation and emptiness.

Fortunately, a temporary exhibition now at the Met shows some of what was deliberately left out and lost.  The inartfully-titled "Byzantium and Islam, Age of Transition" has the advantage of starting with Orthodox, Coptic, and Syriac Christians, as well as Jews.  In the "Arab Lands" galleries, the human figure is largely absent; but Byzantine Christians reveled in both human images and words.  

The 7th-century silver plates from Constantinople depicting David and Saul and the carved ivories of the 7th- or 8th-century "Grado Chair," showing St. Mark, the Nativity, the wedding at Cana, and other scenes, render the human figure as yet another glory of God.  From the delicate, Gospel-bearing gold lettering of the 6th-century Codex Sinopsensis to the letters on papyrus and silk recording the purchase of textiles, words served not just pious but prosaic purposes.  The palimpsest of the 6th-century Hebrew poet Yannai over Aquila of Sinope's earlier Greek translation of II Kings exemplifies the layering of cultures.  The 1st- and 3rd-century synagogue mosaics from Lif in Tunisia speak to an ancient Mediterranean Jewish experience, now extinguished.

Reliquaries, pilgrim tokens, and silk clothing, along with boxes, bowls, buckets, and lamps from diverse communities of the Mediterranean and the Near East, are among the items of daily life displayed, not yet reduced to "motifs" by conquest or museum conventions.  Only with the arrival of Islam, in the exhibit as in history, do princely goods and architectural fragments take over.  Words and images disappear, leaving only Qur'an pages and more empty decoration.

When the temporary exhibit is dispersed, the "Arab Lands" galleries will remain—vivid imperial decoration, tiny marginal manuscript figures, and no one in between.

clear
Posted on 03/30/2012 3:07 PM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Amira Hasn’t Got a Clue
clear

Amira Hass should to a better job of vetting the facts handed to her by Palestinian Christian leaders, because sometimes, these folks simply do not provide factual information to their supporters.

In her recent response to an op-ed by Israeli Ambassador Michael Oren about the status of Christians in the Middle East, Hass quotes a letter signed by 80 prominent Palestinian Christians who state the following:

"The exaggerated growth of the Christian population in Israel that Mr. Oren claims is due primarily to the immigration of Russian Christians whom Israel was unable to distinguish from the Jewish immigrants pouring into the country after the fall of the Soviet Union."

Wrong. Wrong. Wrong.

Here are the facts from the Statistical Abstract of Israel.

One: There were 34,000 Christians living in Israel in 1949.
Two: At the end of 2009, there were approximately 152,000 Christians living in Israel. (An increase of 346 percent!)
Three: At the end of 2009, there were approximately 122,000 Arab Christians living in Israel.

Just looking at these numbers reveals that the increase in the population of Christians in Israel is due primarily to the growth in the Arab Christian (and not Russian) community.

Even if every one of the non-Arab Christians came from Russia, the growth in this community would still be dwarfed by the growth of the Arab Christian community in Israel.

In other words, Hass got played by the Palestinian Christian leaders.

Ironically enough, Hass's article is titled "Christian Palestinians: Israel 'manipulating facts' by claiming we are welcome."

Who is manipulating the facts, really?

First published at CAMERA.

clear
Posted on 03/30/2012 1:47 PM by Dexter Van Zile
clear
Friday, 30 March 2012
That BBC World Service, Five Years On
clear
Saturday, 16 June 2007

“Fortunately, Hugh, you're quite wrong in asserting that the British Foreign Office controls the BBC World Service. It is true that the service is funded by a Foreign Office "grant-in-aid", but this emphatically does not translate into control or influence over programming. Speaking as someone with many years' close involvement (all in the past now) with the World Service news and current affairs operation, I can tell you that the Foreign Office has NO effect on the editorial output. None. In senior operational positions, I never received or even heard of any instruction or opinion concerning content coming from the Foreign Office, nor was ever ordered to add or omit or slant anything because of what the Foreign Office did or did not want. (Indeed, in a long journalistic career I have never received any instruction from anyone to slant anything.) Notwithstanding perceived or actual examples of bias, BBC World Service journalists do strive very hard for objectivity…" -- from a reader

The reader above describes what he assures us is his long experience with the BBC World Service, his deep familiarity with its workings (how high was he? Who did he know?) that the Foreign Office has, despite being the funder of the BBC Service, no “control” and not even any “influence” over what the BBC World Service does.

Let's start with the idea that the Foreign Office is itself a perfectly objective promoter of British interests, rightly conceived, in the Middle East. The "Arabist" view of the Middle East, one which has long characterized the Foreign Office (and the State Department, come to think of it, at least since the days of Loy Henderson), starts with a general contempt for the wogs who more or less begin at Calais, but mingled with that contempt there are two countervailing forces: the romance of the desert, whether emblemized by Freya Stark in the Hadramaut, or Capt. Shakespear in Arabia, or later Wilfred Thesiger crossing the Empty Quarter. And along with the vast desert spaces and sky above (fill in here, printer, the apostrophes to that Arabian sky ad libitum), there is the denizen of that desert, ringing the changes on Rousseau, that leathery-skinned bedouin, with his noble Arabian horse, or the noble camel, and possibly even hawk on hand (fill in the details here, again ad libitum).

The attitude of many of those who served in the administration of the Mandate for Palestine, and who at every step refused to fulfill the solemn terms of that Mandate, with its palpable antisemitism, merely reflected that of the Foreign Office and, of course, not a few who held power in England.

As Mandatory power, Great Britain had solemnly committed itself both to facilitating "Jewish immigration" into Mandatory Palestine and "encouraging close Jewish settlement on the land." The British did neither. With a few honorable exceptions -- Wyndham Deedes in London, John Henry Patterson, Col. Meinertzhagen (one of whose ruses played such an important role in misleading the Turks about British intentions, and formed the model for the later "Man-Who-Never-Was" trick on the Germans of Ewen Montagu), and of course the incomparable Orde Wingate, there was almost a total lack of sympathy for the Jews who found their sole refuge, through the 30s, in Mandatory Palestine, which was essentially sealed off toward the end of that decade. How many Jews might have been saved had Mandatory Palestine been open to them? The ports of Rumania remained unfrozen year round, and were open through the war -- how many hundreds of thousands, perhaps even a million, might have been saved if Great Britain had simply lived up to, had tried to fulfill, the express terms of the Mandate?

Part of the problem can be located in what recent scholarship has identified as one important impetus to Empire: the role of the colonial lands as places where middle-class or even lower-class Englishmen could enjoy a distinct rise in status and power, so many of whom who were so impressed with the local color of Arab notables (those Nashashibis and Husseinis), and so repelled by those Jews from Eastern Europe who offered no local color, but instead were in some cases suspiciously egalitarian (read: Bolshevik) (we're not talking about the days of Sir Reader Bullard, are we?) could not see Islam as a permanent problem. Instead, they found all kinds of nice things there, from the splendid chaps of the Arab Legion whom Glubb Pasha and Alec Kirkbride trained (and that attitude was on view at the memorial service for King Hussein, with Prince Charles and others mightily impressed with the plucky little king, the Good Arab, Our Sort, full of long-in-the-tooth Lawrentian silliness, as if Richard Aldington had never put paid to the mythomane's nonsense). About the Foreign Office, this is fairly clear -- ask J. B. Kelly, ask Bernard Lewis, ask P. J. Vatikiotis, ask -- if she is still alive -- A. K. S. Lambton, ask the ghost of Elie Kedourie if it can be found.

Now we are asked to believe that the Foreign Office has “no control” and “no influence” over the BBC World Service which it funds. But how does the reader know this? He would have to be at the very top of the heap, to know whether or not this was true. And what does he mean by “control” or “influence”? It is not a question of a list of topics to be covered, or not covered. It is enough to give an idea of what the Foreign Office would want.

Let’s offer a hypothetical. Does he think that if some people high up in the BBC wanted in the period 1967-1971 to critically analyze the recent appearance, and the content, of the phrase “the Palestinian people,” if the BBC had bothered to point out that not once did any Arab diplomat or spokesman use the phrase prior to 1967, and that it was not a bit strange to refer in North Africa to “Arabs and Berbers” and strange to refer, in Iraq, to “Arabs and Kurds” but then, when it came to exactly one place, Israel and the territories that were by the terms of the mandate to have been part of the territory specifically allocated for the Mandate for Palestine, that is for the establishment of the Jewish National Home, and that were not won in the war of 1948-49 but were won in the war of June 1967, to speak and write not of “Arabs and Jews” (on the model of “Arabs and Berbers” and “Arabs and Kurds”) but of "Jews (or Israelis) and ‘Palestinians’.” Now suppose the BBC World Service had wanted to do this, malgre the wishes of the Foreign Office and its long-established policy, grown still more self-defeating and dangerous to Great Britain with time, of appeasement of the Arabs.

Is it your contention that the BBC World Service could have done so, and there would have been not a peep from the Foreign Office? Do you really think that when one mentions getting direction from the Foreign Office, or being greatly “influenced” by the Foreign Office, actual written commands are necessary? Don’t be silly.

And what if, some thirty years ago, the BBC World Service had begun to discuss the looming energy crisis. What if it had had programs not only about the need, at once, to start through tax policy to wean the oil-consuming world off of oil? What if that infuriated Saudi Arabia, as it no doubt would, and that the Saudis, who can get away with murder (see the BAE scandal, and the miscarriage or rather suppression of British justice, and the accompanying clumsy attempt at insabbiamento, or covering up)? Do you think the World Service would have dared to carry such a program?

One more example. Do you think the coverage of Islam, the understanding of the tenets of Islam, of the canonical texts of Islam – Qur’an, Hadith, and Sira – have been furthered at all by the BBC World Service? Has the BBC World Service gone into those texts? Has it ever mentioned the Calcutta Qur’an Petition? Has there been any coverage of the persecution and murder of Hindus, over the past thirty-five years, in Bangladesh and Pakistan itself? Any coverage of the 400,000 Kashmiri Pandits pushed out of Kashmir by the Muslims? How good has the coverage been, on the BBC, of Muslim attacks on Christians in Pakistan? In the Moluccas? What, of the information carefully collected by the Barnabas Fund on the persecution, and murder, of Christians in Muslim countries, has made it onto the BBC World Service? And do you think, that if it did, a country whose political class is both beholden, in many cases, financially to the Saudis and other rich Arabs (for god’s sake, everyone knows this, and everyone knows who is doing it), would have a Foreign Office that would for one second allow any home truths to be told about Islam?

You know perfectly well that the BBC employs a huge number of Muslims. You know perfectly well that they watch like a hawk their colleagues, and monitor the programs. You know perfectly well that many of their colleagues are afraid to get on the wrong side of them, and that those colleagues, in any case, are not representative of every point of view, but rather a very limited group, raised on The Guardian and at times The Independent, prepared to believe Robert Fisk and his ilk, and completely unaware of the context of Islam that makes the permanent war against Israel, a Lesser Jihad that has received exaggerated attention, attention that has done nothing to enlighten Western audiences either about the fact that the conflict admits of no solution because Israel as an Infidel state, especially as an Infidel state on land once part of Dar al-Islam, simply in the end must go, and the only quarrel nowadays is between the Slow Jihadists, who want to use diplomacy, and as much economic pressure and intermittent terrorism as they can get away with, to push Israel back into a condition of maximum insecurity, and then cause it to disappear, and the Fast Jihadists, who want the military assault now, and also are less corrupt than the Slow Jihadists (Hamas is less corrupt than Fatah), and so are less keen to have the tap of foreign aid from Infidels, that disguised Jizyah, turned on again if it means uttering a few meaningless phrases to satisfy those Infidel governments, straining at the bit to turn that tap on themselves.

This steady stillicide of venom directed at Israel has had its effect, and is having it still. Anti-Israel feeling, and antisemitism of the most recognizable and deadly kind, feed off each other and are mutually reinforcing. The BBC’s role in the demonization of Israel, in the cruel misrepresentation or ignoring of its case, in its legal, historic, and moral aspects, is unforgivable, and should not be forgiven.

And there is a consequence not only for Israel, but for Great Britain itself. Had the BBC long ago begun to present the war on Israel as being prompted by the tenets of Islam, had it begun long ago to study Islam and its inculcated division of the world between Believer and Infidel, Dar al-Islam and Dar al-Harb, with a permanent state of war (but not necessarily warfare) existing between the two, had it not with such alacrity taken up the “Palestinian people” theme, and developed it, as the Arabs wished, into this absurd “two tiny peoples, each struggling for their homeland” business when it has always been a case of the vast Arab people, and not only the Arabs but most of the Muslims (a few exceptions were Kemalist Turkey, where Islam was constrained, and Iran under the “secular” Shah – and many Turks and Persians have, historically, despised the Arabs and wished to distinguish themselves from them, not having themselves in the eyes of the world be identified with them). Had it done all this, it is possible that thirty years ago, when there was still time, the invasion of Great Britain by Pakistani and other Muslims might have been halted, might never have reached the dangerous proportions it has reached. The ruling classes in Great Britain romanticized the desert Arabs (those Bedouin) and the Good Arabs (plucky little King Hussein of Jordan), and never acquired either the understanding, or the sympathy, that they should have had with their fellow non-Muslims, the representatives of advanced Western society, the Jews of Israel.

And what this did is harm Israel, and keep the British public unwary for too long, about the nature, and menace, of Islam. And the BBC World Service, and the BBC itself, are still in the hands of people such as John Simpson – and I note the reader takes no issue with the facts I have presented about Simpson’s appalling enthusiasm for the antisemitic conspiracy-novel “The Cyanide Conspiracy,” nor does he take issue with the others mentioned, the ready tear of Barbara Plett, the nonstop pro-PLO propoganda of Orla Guerin, and tutti quanti.

Finally, anyone who assures us that “Notwithstanding perceived or actual examples of bias, BBC World Service journalists do strive very hard for objectivity” is someone I refuse to take seriously.

Marching orders are not necessary for the BBC World Service. Its ruling class need only understand what it is that the Foreign Office attitude is in such a matter as the Arab war on Israel, or on the matter of Islam, and make sure that it does nothing to contradict that unstated but clear party line. And of course when such people with the worldview of John Simpson, or Barbara Plett, or Orla Guerin, or a hundred others, are hired, people who already are all over Bush House and all share, to one degree or another, the same views, force-fed them by certain newspapers (The Guardian, The Independent), and they all think what one another think, and in the pre-existing mental pathologies that not all, but so many of them share, the two most important are a genteel anti-Americanism and a not-so-genteel antisemitism that finds what some allow themselves to believe is a socially acceptable, immune-to-criticism outlet in a vicious miscomprehension and misrepresentation of Israel (the Poet Laureate of this group is Tom Paulin, and along with The Guardian and The Independent the London Review of Books places a secondary role. No real analysis of the history of the Middle East, of the history of the Jews in that Middle East, of the history of the way in which Islam appropriated not only the stories and main figures in the two prior monotheisms, but staked a claim to the city holy to both those faiths in an act not of religious but rather political or geopolitical triumphalism, no attention paid to what the League of Nations thought it was doing, intended to do, when it planned four mandates – one of the Arabs, one for the Kurds, one for the Armenians, and one for the Jews – and how the intended beneficiaries of the Mandate for Palestine, the Jews, were betrayed from the get-go by the Great-Power maneuvering, and cruel indifference to the rights, and the fate of the Jews, by the Mandatory Authority, Great Britain.

As promoters and defenders of Muslims and of Arabs, the BBC World Service has done damage to others aside from the Israelis and, given the reinforcement of antisemitism by anti-Israel views, to Jews elsewhere. It has been largely indifferent to the Berbers of North Africa, or to the Kurds of Iraq. During the Lebanese Civil War, the BBC formulaically employed the epithet “right-wing” before the word “Christian” so that its listeners never understood what Lebanon was, a refuge over 1350 years, for Christians, especially the indigenous Maronites who were established before the Arabs arrived with Islam. The BBC has never shown an interest in, or sympathy for, any non-Arab Muslim, or non-Muslim people – and there are many – in what that same BBC describes, quite incorrectly, as the “Arab World.” That the Middle East and North Africa were, after World War II, thought of as “the Arab World” is a tribute to the propagandists of Aramco (see J. B. Kelly’s celebrated article,, “Of Valuable Oil and Worthless Policies,” in the July 1979 Encounter). It is not something that the BBC, much less any government, ought to have picked up and repeated.

The BBC, and the BBC World Service, have a lot to answer for.

And anyone who assures us that “Notwithstanding perceived or actual examples of bias, BBC World Service journalists do strive very hard for objectivity” is not someone, after all that I have heard spouting from BBC speakers and speakerines, whom I would trust on the subject.

And I don’t.

clear
Posted on 03/30/2012 12:20 PM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Damian Thompson On Robert Fisk
clear

From The Telegraph:

'I do not make stories up,' says an embattled Robert Fisk

Robert Fisk: feeling the fury of former colleagues

Robert Fisk, the Independent’s stridently anti-Zionist Middle East correspondent, is busy dodging bullets from his fellow foreign correspondents after suggesting that “the newsrooms of London and Washington didn’t have quite the same enthusiasm to get their folk into Gaza as they did to get them into Homs”.

Former colleagues of Marie Colvin and Remi Ochlik, both killed by the Syrians, have been venting their fury against Fisk on a private Facebook page. Many of their comments expand on a remark made in the Guardian by Ian Black, the paper’s diplomatic editor, who was reviewing the memoirs of Hugh Pope, a distinguished Middle East correspondent, which strongly criticise Fisk’s style of reporting. According to Black, Pope was “not the first journalist to wonder with envy and irritation how Fisk ‘managed to get an amazing sounding story from a dull day’.” Black was choosing his words carefully (as am I) but read between the lines.

Private Eye has rounded up the allegations made against Fisk, which you can read here. Hugh Pope and Ian Black are unusual in airing this controversy on the record; another public critic of Fisk is the Times’s former war correspondent Jamie Dettmer, whose website is utterly scathing about Fisk’s colourful reportage. Now that, thanks to the Eye, we know what other colleagues have been saying in a private online discussion, Fisk is in a tight spot – as is the Independent, former employer of Johann Hari.

So I rang Fisk to ask what he made of all these claims, which would be devastating to the career of a reporter who, unlike him, didn’t enjoy cult status as the most ferocious and dogged journalistic critic of Israel. (Fisk’s account of Lebanon at war, Pity the Nation, runs to 727 pages.)

I asked Fisk why a number of his former colleagues were accusing him of – to put it politely – embellishing stories. He said: “I do not make stories up, full stop. This is being put together in order to harass me and possibly The Independent.”

What about Ian Black’s innuendo? “I’m very surprised that he wrote that. I’m amazed to see that he wrote that review [of Hugh Pope’s book].”

But it isn’t just Black: it’s foreign correspondents from various publications who have encountered Fisk over the years. How could he explain their criticisms? “Colleagues will malign you if you’re a moderately successful journalist,” said Fisk.

Admittedly, I’ve never been a foreign correspondent – but I know many of them, and in my experience they don’t “malign” each other in private email forums and certainly not on the record. The case of Fisk is a remarkable one, and matters appear to be coming to a head.

More on this subject later. I’m trying to get to the bottom of another row involving Fisk – one that hasn’t been publicly aired.

clear
Posted on 03/30/2012 11:27 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Fellow Journalists Finally Expose Robert Fisk
clear

Fisk's  tendentious embellishments of stories, his making up of whole incidents, his false attributions, his many claims of writing from a place when he was hundreds or thousands of miles away, has been known by many people for years -- known, for example,even to me, many thousands of miles from where Fisk publishes his consistently mendacious stories. His anti-Israel venom is so well known, that it is a particular pleasure to see colleagues who could not possibly be described as being supporters of israel, and who were in many cases once deep admirers of Fisk, be the ones to do the fisking.

John Malkovich, the actor, film and play director, fashion designer, and idiosyncratic connoisseur of common sense, publicly declared nearly a decade ago that he would like to smash Robert Fisk in the mouth. Who would not wish to do the same?

Here is one report on Fisk, this by Jamie Dettmer:

Bob Fisk Outed

Hugh Pope’s memoir on his reporting in the Middle East, Dining with al-Qaeda, is, as they say, a must-read. The former Wall Street Journal and UPI correspondent — he is now at the International Crisis Group — was rated highly by his peers. His pragmatic thinking and rejection of neat ideological ways of looking at things in the region enriched his journalism, which was trustworthy and informative, even for those like me who had stints covering the region.

But not all his former peers in the Middle East UK press corp will be delighted to read what Pope has to say about journalistic ethics — mainly Bob Fisk, the London Independent‘s longtime  Middle East correspondent. Robert was notorious as a reporter who sailed way over the other side of the wind when it came to facts, attributions and even datelines. His departure from The Times to the Independent many years ago prompted few tears and little effort from the editorial management at The Times to dissuade him from leaving. The Independent has given Fisk star billing ever since and one can only hope that its new owner will re-think his role at the paper.

In the second chapter of his memoir, Pope doesn’t pull his punches about Fisk, a journalist he had worshipped when starting out in the business. He goes into great detail about a front-page report Fisk filed in April 1991, in which he “reported” that British Royal Marines and American Special Forces had “cocked their weapons in confrontation with Turkish troops” on Turkey’s south-eastern border after the Turks had gone on a “rampage of looting”.

According to Fisk, the Turkish soldiers had taken “blankets, sheets and food” from frightened Kurdish refugees. In fact, as Pope shows with eye-witness recollections, nothing of the sort happened — all some of the Turks had done amounted to nothing more than petty pilfering. There was no near armed confrontation.

The story as filed by Fisk prompted outrage in Ankara, and the Turkish government ordered Pope out of the country — he was stringing for the Independent among others at the time. He was allowed to remain only when he agreed to stop filing for the British paper. In his memoir, Pope re-visits the episode, partly prompted by reading in a later book by Fisk further embellishments. Fisk changes his third-person report to the first-person and according to him he flew into the area in the back passenger seat of an Apache helicopter with CIA agents who were also US embassy guards!

Again an actual eye-witness, a former British army doctor, questions the whole episode and disputes the confrontation and the rampage. Oh, and another problem, the Apache doesn’t have a back passenger seat, where Fisk claims to have sat. Pope list other massive holes in Fisk’s reporting of this episode.

Why does Fish get away with it? It has been common knowledge for years among British and American reporters that Bob can just make things up or lift other’s work without attribution and embellish it.  I recall him doing it to me on a story in Kuwait about the killings of Palestinians at the hands of Kuwaitis following the liberation of the emirate. I remember also the time Fisk filed a datelined Cairo story about a riot there when he was in fact at the time in Cyprus.

Pope’s theory on this — why Bob gets away with it — is that fellow members of the press corp don’t like to dish the dirt on their colleagues. “The one time I decided to let it be known that a fellow reporter was cheating and passing off others’ work as his own, it was I who became the odd man out, an informer with a chip on my shoulder, and standing joke,” he writes. He notes also that “editors are reluctant to challenge established writers.”

In the case of Fisk, I think, there was also a genuine sadness that Bob did this, an embarrassment and one undeserving of a journalist who had done some great and brave reporting in the 1980s in Northern Ireland and in his early and dangerous years in Beirut.

clear
Posted on 03/30/2012 11:20 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Algeria, Fifty Years After: Will People Finally Dare To Say Everything?
clear

Algérie, France : enfin oser tout dire ?

Rédigé par Martine Gozlan - Marianne le Vendredi 30 Mars 2012

Un demi-siècle après les accords d’Evian du 19 mars 1962, osera t-on enfin tout dire sur cette histoire tragique entre l’Algérie et la France ? Des deux côtés de la Méditerranée, les mémoires cheminent, de génération en génération, toujours inguérissables. De grands témoins des deux rives se souviendront, se parleront, en affrontant le passé et le présent, au rendez-vous de Marseille, dans le décor du Théâtre de la Criée, ce week-end, pour le colloque organisé par Marianne, en collaboration avec le quotidien arabophone algérien El Khabar et France-Inter.


(Alger : vie quotidienne pendant la guerre d'Algérie - DALMAS/SIPA)
(Alger : vie quotidienne pendant la guerre d'Algérie - DALMAS/SIPA)
Voilà une histoire, une histoire double, qui n’en finit pas de hanter ceux qui furent ses acteurs, ses victimes ou ses vainqueurs. Autour de la guerre d’Algérie, cinquante ans après, point de silence et point de trêve.  Au contraire, de génération en génération, le fleuve de mots, d’émotions, de réflexes encore à fleur de peau, peau de chagrin, continue à couler comme les larmes et le sang ineffaçable. Du côté algérien,  le manteau de gloire dans lequel se drape l’histoire nationale algérienne, et dont l’éternelle invocation permet d’occulter un présent blessé ; du côté français, le masque fragile de la fausse sérénité qui cache le manque - celui d’un pays auquel appartenait le million d’exilés pieds-noirs - les hontes (la torture) les trahisons (les harkis) et l’absence de tout dialogue autre que conflictuel sur la question entre Alger et Paris. Amère Méditerranée qui, entre les deux rives, charrie toujours ses vaisseaux-fantôme au cruel soleil qui nous interdit l’oubli.

C’est au bord de cette mer de mots, cette mère de maux, que Marianne, ces vendredi 30, samedi 31 mars et dimanche 1er avril, au théâtre de la Criée, fait le pari d’une rencontre improbable entre les grands témoins d’aujourd’hui et d’hier, Algériens et Français.  Pour écouter, échanger, réfléchir autour de cette relation qui constitue à la fois un divorce et un lien, le choix de Marseille s’est imposé de lui-même.

Ville franco-algérienne qui a accueilli les exils et  métissé les cultures, ce sera aussi la capitale européenne de la culture en 2013. Nulle part mieux qu’à Marseille se croisent,  s’affrontent ou se fertilisent les réalités et les imaginaires de tous ceux dont les racines, proches ou lointaines, se trouvent en Algérie. Pour des débats qui reviendront autant sur les blessures et les tabous de l’histoire que sur leurs  reflet dans  les identités d’aujourd’hui, notre assemblée  devait se dérouler au bord de cette « Grande Bleue », réverbération flottante, tour à tour lumineuse et tragique des différents arrachements.

Mémoire algérienne, mémoire harkie, mémoire pied-noir, mémoire juive: ce qui fit et perpétue encore la douleur sera raconté, examiné, discuté au cours de nos échanges. Les enlèvements d’Européens à Oran, en juillet 1962, leur assassinat en toute impunité et sans que la police française sorte de ses casernes… Les massacres de Harkis en Algérie et leur abandon atroce par l’armée de la République dont ils étaient pourtant les supplétifs et les enfants… La fascination autant que le rejet de la langue française qui servit à désigner, dans une guerre plus proche, celle de l’intégrisme, les victimes algériennes francophones des Groupes islamiques armés, ancêtres d’Al Qaida au Maghreb Islamique. 

Osera-t-on tout dire ? Nous ne sommes pas assez présomptueux pour croire que la parole se libèrera  dans sa totalité. D’ailleurs, il faut des digues. Les historiens – Benjamin Stora, Sylvie Thénault, Jean-Jacques Jordi, Pascal Blanchard-  seront là pour les construire. Au moins, verra-t-on à Marseille des hommes et des femmes que rien ne rassemble et qui ne se seraient sans doute jamais rencontrés si nous ne les avions conviés à la même tribune. C’est ainsi que le secrétaire général du FLN, Abdelaziz Belkhadem, représentant personnel du président Bouteflika, sera présent en même temps que Raphaël Draï, auteur en 2001 d’une magnifique  «  Lettre ouverte au président Bouteflika sur le retour des pieds-noirs en Algérie » (éditions Michalon). A l’époque, l’éventualité d’un voyage d’Enrico Macias en Algérie, très attendue par la population de sa ville natale, Constantine, avait été combattue et annulée par le clan le plus conservateur du FLN, précisément incarné par Abdelaziz Belkhadem !

De même, la venue de Zohra Drif, responsable de l’attentat du Milk Bar et aujourd’hui sénatrice, devenue un haut personnage de l’Etat algérien, pose directement la question de la violence et du terrorisme. Elle en débattra avec Bernard-Henri Lévy. Mais il se trouvera à Marseille une personne dont le destin est à lui seul une question et une réponse à Mme Drif : Danielle Michel-Chich, mutilée à vie dans l’attentat à l’âge de 5 ans et qui y a perdu sa grand-mère. Auteur d’une superbe
«  Lettre à Zohra D. » (Flammarion), elle sera là aussi. Sans que nous préjugions de ce qu’elle dira…ou taira, tant le contexte est âpre.

Dire, écrire, c’est vivre et revivre. Faire revivre : le défi magnifique de Michel Onfray au prisme de sa réhabilitation d’Albert Camus, si obstinément rejeté par le discours officiel algérien. Notre ami Onfray dialoguera avec Jacques Julliard (Jean Daniel étant indisponible), tandis que les journalistes qui couvrirent la guerre rouvriront leurs carnets. Guy Sitbon, Jacques Julliard qui, lui, était alors officier, et s’opposa à la torture. Jean-François Kahn a  retrouvé ses notes à lui, terribles, tenues entre mars et juillet 1962. Il a, cette semaine, raconté dans Marianne «  les derniers jours de l’Algérie française ».

A Marseille, évoquer l’hier ne lui fera pas oublier le présent. La nécessité de lutter pour cette cause dont la seule arme est le stylo et la camera : la liberté de la presse. Aux côtés de Kahn, on entendra Omar Belhouchet, directeur du quotidien El Watan, qui survécut à un attentat islamiste pendant la décennie sanglante que connut l’Algérie entre 1992 et 2000.

L’Algérie : toutes ses violences s’entrechoquent. Le ressassement du passé fait-il de sa mémoire un frein pour le présent ? Des filles de harkis, Dalila Kerchouche et Fatima Besnaci-Lancou évoqueront la tragédie de leurs pères. Saïd Sadi,  député d’Alger, fondateur du seul parti laïc algérien, le Rassemblement pour la Culture et la démocratie, rappellera les causes de l’impasse algérienne actuelle et fournira des pistes pour d’autres lendemains alors que les élections législatives doivent se tenir le 10 mai prochain en Algérie.

A l’heure des printemps arabes, quel sera l’avenir de ce pays façonné par «  la culture de guerre », comme l’explore dans ses travaux l’historien Benjamin Stora( à Marseille avec son collègue Abdelmajid Merdaci) ? Le passé  obscurcit de son éclat noir l’azur d’Alger la blanche, Alger la jeune, Alger la frustrée, Alger la féminine blessée. Les Algériennes ont porté et portent leur part d’ombre. Cette ombre qui s’étend, les enferme, les ravage. Et elles se battent, les Algériennes, comme les Tunisiennes et toutes celles des terres d’Islam, nous racontera Wassyla Tamzali, écrivain, avocate, auteur d’étonnantes « Histoires minuscules des révolutions arabes »( éditions Chèvre-feuille étoilée), traversées par  la violence faite aux femmes et la sexualité brimée.

Peut-on imaginer des individus autonomes, libérés de la dictature du sacré après d’être libérés de celle des tyrans, en terre d’Islam ? A l’heure où le parti islamiste au pouvoir à Tunis a été contraint de renoncer à inscrire la Charia dans la future Constitution, la cinéaste Nadia el Fani, auteur( menacée de mort) du document « Laïcité, Inch Allah »  témoignera à Marseille. Quand y aura-t-il compatibilité entre identité individuelle et identité musulmane ? Ceux qui se sont choisi comme célèbre pseudonyme Mahmoud  Hussein, les écrivains Adel Rifaat et Bahgat Elnadi, auteurs de passionnantes « Sira », les vies de Mahomet, en débattront avec Malik Ait Aoudia, le correspondant de Marianne à Alger et réalisateur avec Séverine Labat de « Autopsie d’une tragédie » consacrée à la tragédie islamiste dans son pays. L’islamisme va-t-il triompher politiquement dans moins de deux mois en Algérie ?

Impossible de citer tous ceux que les participants et ceux qui pouront regarder les débats, retranscrits en direct sur le site de Marianne2 pourront rencontrer. Le programme figure dans le journal de cette semaine et surtout ici même où vous êtes nombreux à vous être inscrits. On nous dira qu’il est polyphonique, que les débats ne s’orientent pas vers un même axe, que nous n’avons pas choisi une symphonie mais des dizaines de gammes : c’est que cette histoire, notre histoire algéro-française, ressemble aux nuances contraires des aubes et des crépuscules sur les eaux mêlées, emmêlées, de la Méditerranée.

clear
Posted on 03/30/2012 6:16 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
Shakil Afridi, The One Pakistani Who Helped America, Still Being Held, Still Being Treated As A "Traitor"
clear
March 30, 2012

PESHAWAR: Dr Shakil Afridi, a government surgeon who helped the CIA uncover Osama bin Laden’s whereabouts, was sacked by the health department of Thursday, amid calls for him to face treason charges.

“The government of Khyber-Pakhtunkhwa has issued a notification of dismissal of Dr Shakeel Afridi,” provincial health secretary Ashfaq Khan told reporters.

The notification stated that Afridi had been terminated under the Efficiency & Disciplinary (E&D) Rules guideline for being involved in anti-state activities.

Seventeen other health officials, who worked on the same fake vaccination program set up by the CIA in a bid to confirm the al Qaeda chief was living in Abbottabad, have already been sacked from their government posts, he added. Fifteen lady health workers were dismissed last August, and a woman doctor and an assistant coordinator were sacked on March 17.

Afridi, who worked for years as a government surgeon in Khyber Agency, is currently in police custody, while the panel investigating the Bin Laden raid has recommended that Afridi be put on trial for treason.

In January, US Defense Secretary Leon Panetta confirmed Afridi had aided US intelligence by collecting DNA to verify Bin Laden’s presence, and expressed concern about Pakistan’s treatment of him.

“He was not in any way treasonous towards Pakistan,” Panetta said while appearing in CBS television’s “60 Minutes” programme.

“For them to take this kind of action against somebody who was helping to go after terrorism, I just think is a real mistake on their part.”

Panetta said he believed someone in authority in Pakistan knew where Bin Laden was hiding and as a result Islamabad was not warned about the raid.

The government has pleaded ignorance regarding Bin Laden’s whereabouts and said the raid was a violation of its sovereignty. The operation severely damaged relations with the US, which have struggled to recover and are currently under parliamentary review.

British newspaper The Guardian reported last July that the CIA set up a fake vaccination drive in Abbottabad in the hope of obtaining DNA samples from the house where they suspected Bin Laden was living. Afridi had been recruited by the agency in the elaborate scheme to verify if those living in the house were Bin Laden and his family, under the pretext of vaccinating the residents for polio. US intelligence was not 100% certain that the al Qaeda chief was living in the Abbottabad house when President Barack Obama gave the approval for Navy SEALs to raid the compound on May 2.
clear
Posted on 03/30/2012 5:28 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
A Musical Interlude: Daddy Won't You Please Come Home (Annette Hanshaw)
clear
Listen here.
clear
Posted on 03/30/2012 5:24 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
In Afghanistan, Ten Years Of Western Effort On Behalf Of Women Have Paid Off
clear

From The New York Times:

March 26, 2012

Moral ‘Crimes’ Land Afghan Women in Jail

KABUL, Afghanistan — Asma W., 36, ran away from her husband after he beat her, threw boiling water on her, gave her a sexually transmitted disease and announced that he would marry his mistress.

Fawzia, 15, took refuge with a family that drugged her and forced her into prostitution.

Farah G., 16, fell in love with her friend’s brother and eloped with him.

Gulpari M., 16, was kidnapped off the street by a stalker who decided he wanted to marry her; she turned him in to the first policeman she saw.

All of these women and girls were jailed, joining hundreds of imprisoned Afghan women convicted of so-called moral crimes — often based on the testimony of their own abusers.

They were some of the case studies cited in a report released on Wednesday by Human Rights Watch, which interviewed 58 women and girls in prison and found that more than half of them were there for acts that in most countries would not be considered crimes.

Many of them were locked up simply for running away, which is not a crime even under the Afghan penal code, Human Rights Watch said. The group called on the Afghan government to release about 400 women and girls imprisoned for similar accusations.

Saida T., 16, was separated from her brother in a crowd, and accused of having had sex outside of marriage, a crime in Afghanistan. A vaginal test proved she was a virgin, so she was accused of running away instead, and jailed.

The group said that Afghanistan’s model new legislation to protect women, the Law on the Elimination of Violence Against Women, which President Hamid Karzai enacted in 2009, had done little to end traditional practices like baad — giving away daughters to settle family scores — as well as forced and under-age marriages, and violent abuse by close relatives.

“The majority of the women and girls interviewed by Human Rights Watch for this report appear to have been victims of acts criminalized under the E.V.A.W. law, although those who had committed these crimes were rarely arrested, prosecuted, or convicted,” the report said.

It cited the case of one young woman who fled her home after her husband stabbed her in the head, arms and chest with a screwdriver. The prosecutor said her injuries were not severe enough to charge the husband, because she had not died.

“While the women and girls who flee abuse often end up incarcerated, the men responsible for the domestic violence and forced marriages causing flight almost always enjoy impunity from prosecution,” the report said.

Human Rights Watch, which is based in New York, criticized what it said was Mr. Karzai’s mixed record on women’s rights. Early this month he issued a decree that women who flee their homes to marry someone of their own choosing should be pardoned, but he also signed off this month on a recent declaration by the country’s highest religious authority, the Ulema Council, which has alarmed women’s rights advocates.

The Ulema Council said that women were secondary to men, should never travel without male chaperons and should neither work nor study if it meant mixing with men.

“Ten years after the fall of Taliban rule, abuses against women and girls are widespread, and redress limited or nonexistent,” the report said. “It is a sad irony that Afghanistan’s relatively scarce resources for criminal justice are being used to prosecute and incarcerate women and girls for actions that should never be crimes, while impunity reigns for most perpetrators of serious human rights violations and violence against women and girls.”

Human Rights Watch’s executive director, Kenneth Roth, who was in Kabul to release the report, met with Afghan justice officials to discuss the findings. “The government seems to be defending the ‘running away’ prosecutions because that’s what’s always been done, but the defense is weak and, I sense, vulnerable,” he said. “I’m optimistic that we might be able to end this particular persecution of women victims.”

clear
Posted on 03/30/2012 4:49 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
In Libya, After Qaddafy, Violence Has Ended
clear

From The New York Times:

March 25, 2012

Abduction and Hotel Attack Spotlight Libya’s Disarray

TRIPOLI, Libya — Fighters from the town of Zintan stormed into and shot up the luxury hotel that is the de facto base for members of Libya’s ruling Transitional National Council over the weekend, days after members of the council acknowledged that a rival militia from Misurata had kidnapped and briefly detained two of its members last week.

The abduction and the hotel attack are new blows to the public prestige of the council, once a symbol of hope for the revolt against Col. Muammar el-Qaddafi. Since his ouster, the council has been criticized for failing to control the freewheeling militias that sprang up as the government collapsed. Brigades from Zintan and Misurata are still a major presence in the capital. Fighters from Zintan have been in control of the airport; fighters from Misurata, the seaport.

In recent interviews, members of the transitional council said that fighters from Misurata had kidnapped two council members, Salem Il Bahlil and Ali Tawfiq Alshtewi, because the officials were suspected of having ties to the former government, although the precise reasons for the abduction could not be determined. They were released after more senior figures from Misurata intervened, the members said.

“More than half of power is the projection of power,” Ali Tarhuni, the former interim oil minister and deputy prime minister, said of the kidnappings, and the transitional council’s projection of power “has been chipped away.”

The members who had been detained could not be reached for comment.

The attack on the hotel, the Rixos, began after a billing dispute, but it has nonetheless struck a chord here, in part because the hotel itself has come to represent popular resentment of both the council and the militia fighters.

The Rixos is Tripoli’s finest hotel, where rooms cost more than $200 a night. Before the revolution it was a favored spot for the Qaddafi elite. Now, instead of pro-Qaddafi officials, visitors can often find members of the transitional council chatting at its coffee bar over $5 cappuccinos — about seven times the normal price here.

Fighters from Zintan have been at the Rixos, too. The fighters secured the property and, apparently, at least one moved in.

Hotel employees said the dispute began Saturday after the hotel asked the Zintan fighter to settle an unpaid bill. News reports said it dated to September.

Angry fighters from Zintan burst into the lobby on Saturday, firing guns at the ceiling. Although no one was harmed, all the guests left for their safety, said Saqer al-Enezi, a hotel clerk. “They did not feel secure,” he said, “but I am a brave heart.”

By Sunday, he said, guards working for the transitional government were protecting the grounds, although the guests had not returned. Mr. Enezi said he believed that the hotel would reopen on Monday. “Everything is fine,” he said. “You are welcome to stay here, although there is no food right now.”
clear
Posted on 03/30/2012 4:39 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
In Libya, After Qaddafy, A Sense Of National Purpose
clear

From The Washington Post:

Dozens killed in violence in Libya’s south

By Borzou Daragahi

March 29

BEIRUT — Dozens of people have reportedly been killed in violence between communities in southern Libya over the past several days, underscoring the country’s volatility since the downfall last year of its longtime autocratic leader, Moammar Gaddafi.

Official news media reported late Wednesday that more than 50 people had been killed and 150 injured in clashes between rival armed groups in the main southern city of Sabha, which lies 105 miles from Libya’s Murzuk oil fields.

By Thursday, officials and a witness said, calm had been restored, with the central government in Tripoli dispatching nearly 3,000 troops by land and air to reestablish order. A meeting of tribal elders had also helped to restore calm.

“Now the situation is quiet,” said Fadi Esmali, a freelance journalist in Sabha who was reached by telephone. “I can hear the air force planes overhead bringing in more soldiers.”

The causes of the clashes, which pitted Arabs against Tabu tribesmen, remained murky. Some reports cited a dispute over a motor vehicle that had gone out of control. But Esmali said the violence had deeper roots in tensions between the two communities.

The Tabu, with ties to neighboring Chad, had threatened to break away from Libya over perceived discrimination by the country’s new leaders.

“If the need arises, we will demand international intervention and seek to establish a state, like South Sudan,” Issa Abdul Majid Mansour, leader of the Tabu Salvation Front, declared on Wednesday, according to the English-language Libya Herald.

The Tabu tribesmen were subject to forced evictions and travel restrictions under Gaddafi. But many Libyans who supported the 2011 revolutionary war say they suspect them of having supported the former government. Gaddafi imported hundreds of mercenaries from sub-Saharan Africa during his failed efforts to quell the uprising.

Esmali said, however, that the latest tensions had arisen over how $4 million recently allocated by the interim Transitional National Council would be distributed among various constituencies in Sabha.

“They fight for money, not for any other reason,” he said.

Many observers say they worry that tensions could flare up again. Both sides in the fight are holding captives.

clear
Posted on 03/30/2012 4:35 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
In Yemen, After Saleh, Problems Are Being Solved
clear

From Reuters:

Yemen political deterioration worries UN


UNITED NATIONS, March 29 (Reuters) - The U.N. Security Council expressed concern on Thursday at a political deterioration in Yemen threatening a transition to democracy in the Middle East state where year-long protests ended former president Ali Abdullah Saleh's 33-year rule.

Saleh was formally replaced last month when Abd-Rabbu Mansour Hadi was elected under the terms of an agreement crafted by his Gulf neighbors, with U.S. and U.N. backing, that envisions elections in 2014. The military is to be restructured in the meantime.

But the year of protests against Saleh and fighting among Yemeni factions have allowed al Qaeda's regional wing to seize parts of south Yemen and Shi'ite Muslim Houthi rebels to carve out their own domain in the north.

"The Security Council expresses concern at the recent deterioration in cooperation among political actors and the risks this poses to the transition," the 15-nation panel said in a statement. "The Security Council expresses its strong concern about intensified terrorist attacks."

A split in the military has also led to fighting among rival units and threatened to tip into civil war in one of the poorest countries in the Arab world.

"The national reconciliation government is still facing grave challenges that hinder the implementation of its developmental and economic programs," Yemen's new U.N. ambassador, Jamal Abdullah al-Sallal, told the Security Council.

The council also said it noted "with concern that children continue to be recruited and used by armed groups and certain elements of the military and calls for continued national efforts to discourage the use and recruitment of child soldiers."

It said all those responsible for human rights violations and abuses should be held accountable, without mentioning Saleh specifically.

Asked by reporters if the council believed this should apply to Saleh, British U.N. Ambassador Mark Lyall Grant, who holds the Security Council's rotating presidency this month, said: "We believe it should apply in all cases. I don't want to comment though on particular individuals in the case of Yemen."

Saleh was given immunity from prosecution under the deal reached for him to step down. The United Nations has said it is unable to recognize such immunity deals and human rights groups have sharply criticized Yemen's amnesty law.

AID CRISIS

The U.N. council called upon political actors in Yemen to remain committed to the political transition and constitutional order. It urged them to play a constructive role and reject violence.

The United States and Saudi Arabia are keen for the Gulf transition plan to work, fearing that a power vacuum in Yemen is giving Islamist militants space to thrive alongside a key crude shipping strait in the Red Sea.

Saleh's son and nephew have control of key units armed for "counter-terrorism" by the United States, which was the target of an abortive plot by the Yemeni branch of al Qaeda to blow up a U.S. airliner as it approached Detroit in 2009.

Many southerners complain that northerners have discriminated against them and usurped their resources. Most of Yemen's fast-declining oil reserves are in the south. The central government has denied there was any discrimination against the south.

Yemeni factions, including separatists who want to reinstate a southern state which united with the north in 1990, have been invited to a national dialogue ahead of a parliamentary poll.

The Security Council also urged all parties in Yemen to allow unimpeded safe access for humanitarian aid.

"The Security Council notes the formidable economic and social challenges confronting Yemen, which have left many Yemenis in acute need of humanitarian assistance," it said.

The Yemeni envoy said 8 million people were in urgent need of aid and that their lives were "in jeopardy."

"During the last year and as a result of the unstable political situation in Yemen and terrorist attacks we have witnessed this has adversely affected the humanitarian situation," Sallal said.
clear
Posted on 03/30/2012 4:30 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
The letter George Galloway sent to Bradford's Muslims
clear

From Cranmer's Blog.  I have believed him to be a Muslim for a long time, since his marriage to the niece of Yasser Arafat ( I think she was wifey No3 - his current squeeze is a mere possession of the right hand)  if not before, and his alleged Catholicism to be taqyiia.

clear
Posted on 03/30/2012 4:09 AM by Esmerelda Weatherwax
clear
Friday, 30 March 2012
In Yemen, Without Saleh, New Freedoms Are Enjoyed
clear

Swiss woman’s Yemen captor wants OBL wives release


Sana’a—A bid to release a Swiss woman kidnapped in Yemen has suffered a blow after her abductors made excessive demands, including for Osama bin Laden’s widows to be freed, a tribal chief said Thursday. Al-Qaeda militants abducted the woman on March 14 from her home in the Red Sea port city of Hodeida, where she had been teaching at a foreign language institute.

She was taken to far eastern Shabwa province. Tribal chief Ali Abdullah Zibari said, however, that mediation efforts had so far failed because of excessive demands placed by her captors, including the release of bin Laden’s widows held in Pakistan. Zibari said the Islamic extremists also demanded the release of several women held in Iraq and Saudi Arabia in return for the Swiss captive.

“Their initial demands for the release of (former Al-Qaeda chief) Osama bin Laden’s wives held in Pakistan were rejected by Yemeni officials last week,” Zibari told AFP, adding the group then placed new conditions for the Swiss woman’s return. “Now they’re demanding the release of 100 Al-Qaeda affiliated militants from Yemeni jails and 50 million euros (66 million dollars)... at which point the mediation efforts failed because of the prohibitive demands,” he said.

Zibari played a crucial role in the release last November of three French aid workers kidnapped by Al-Qaeda and held for five months. Shabwa province is a stronghold of Al-Qaeda’s local affiliate, the Partisans of Sharia (Islamic law), which has expanded its influence in recent months, taking advantage of the political turmoil that has swept the country and forced the resignation of veteran leader Ali Abdullah Saleh.

Kidnappings were common even before the uprising against Saleh’s rule that began last year. More than 200 people have been abducted in Yemen over the past 15 years, many of them by members of the country’s powerful tribes who use them as bargaining chips with the authorities. Almost all of those kidnapped were later freed unharmed.—AFP
clear
Posted on 03/30/2012 4:09 AM by Hugh Fitzgerald
clear
Friday, 30 March 2012
George Galloway wins Bradford West by-election
clear

A not entirely unexpected result. May the Islamics of my father-in-law's birthplace have much joy of this  vile man, for the first few months. From The Telegraph   

George Galloway scored a dramatic victory in the Bradford West by-election, securing a 10,000-plus majority in what he called a "massive rejection" of mainstream parties.  Other parties who reject the mainstream find the electoral 'system' weighted agin them. 

He claimed the result represented the "Bradford spring". "By the Grace of God we have won the most sensational victory in British political history," the maverick Respect candidate wrote on Twitter as votes were counted.

Respect swept from fifth place at the 2010 general election to a commanding victory for the ex-Labour anti-war campaigner against his former party on a swing of 36.59%. It was "the most sensational result in British by-election history bar none", he said on stage after being declared the victor with well over half the total votes.

As a jubilant Mr Galloway left the sports hall he was mobbed by his supporters and had to retreat back into the building. As he left again he was hoisted onto the shoulders of supporters as people chanted "Respect", while others said: "We love you George." Mr Galloway was carried around the side of the building as his supporters continued to chant and cheer.

Labour went into the contest - sparked by the resignation due to ill-health of Marsha Singh - the overwhelming favourites with bookmakers. Some had closed their books yesterday, however, after receiving a late flurry of large bets that Mr Galloway would cause a serious upset. This alone smacks of electoral corruption, endemic in areas with a high Muslim population. Marsha Singh always seemed like a decent man, but as a Sikh in an area becomeing increasingly, militantly, Islamic I am not surprised his health suffered.

As he did in the 2005 general election, when he dramatically swiped an east London seat from his former party, Mr Galloway targeted the votes of a large Asian community. Turnout in the poll was just over 50% - considered high for such a contest, especially in an urban area.

Mr Galloway told Sky News he had won a "big victory" - winning at least 50 per cent of the vote in some areas and doing well in areas without large Muslim populations.

Unlike after his 2005 election victory in Bethnal Green and Bow, where he had said he would serve only one term, he said he hoped to be MP for Bradford for the long term.

The newspapers are calling this a worrying defeat for Labour - it is more a worrying victory for Islam. Labour brought huge numbers of immigrants in to ensure a pool of permanent Labour voters; with the most vociferous immigrant group of all they are being out manouvered and we will all suffer. Galloway's legacy in Tower Hamlets is the installation of the Islamist, Respect party Mayor, Lutfur Rahman. Who knows what he will do to Bradford.

clear
Posted on 03/30/2012 1:45 AM by Esmerelda Weatherwax
clear
Friday, 30 March 2012
France arrests 20 suspected Islamists in dawn raids
clear

From the BBC

Police in France have arrested some 20 suspected Islamists in dawn raids, French media say. Several of the raids were in Toulouse, where gunman Mohamed Merah operated, but also took place in other cities.

Merah, who killed seven people in three separate attacks, was buried in Toulouse on Thursday after being killed in a shoot-out with police on 22 March. Police have been hunting possible accomplices but sources said there was no direct link with the raids. Merah's brother, Abdelkader, has been charged with aiding him and police are hunting a third man said to be involved in the theft of a scooter that Merah used in all the killings.

Merah's brother Abdelkader told police that when he helped his brother steal the Yamaha T-Max scooter used in the killings there was another person in the car. His identity has not been revealed. But on Thursday they discovered a stolen Renault Clio containing parts of the motorbike and the crash helmet used by Merah 80 miles (130km) from the council house in Toulouse where he was shot dead last week.

Another part of the investigation is the USB memory stick that was posted to the al-Jazeera TV channel containing the video he took of the killings. It was dropped in a post box in the Toulouse area on the day the siege of Merah's flat began, which means someone else posted it. If a third man is on the loose, it raises the possibility there is another active terrorist prepared to strike again

The raids were carried out by the domestic intelligence agency, the DCRI, with the help of the elite Raid police commando group, Agence France-Presse news agency reports.

Several of the raids were in Toulouse, particularly the Mirail quarter, sources told AFP. But there were also raids in Nantes, which is believed to be a centre for the Forsane Alizza (Knights of Pride) group, to which Merah had been linked by some French media. It is a Salafist group that was dissolved by the interior ministry in an earlier investigation.

Other arrests took place in Lyon, Marseille, Paris, Nice and Le Mans. Police sources told AFP that some weapons had been seized, including at least one Kalashnikov rifle.

clear
Posted on 03/30/2012 1:35 AM by Esmerelda Weatherwax
clear
Thursday, 29 March 2012
Is the Obama Administration Leaking Israeli Attack Plans?
clear

It is the day before the Global March to Jerusalem (GM2J), organized by Iran and its proxies, Hezbollah and Hamas, the Muslim Brotherhood and Free Gaza Movement “progressive” allies on the left given the 36th anniversary of Palestinian Land Day. Israel is not taking this lightly. It has planted fresh mine fields and dug trenches dug on its borders. Reservists have been called up to support border and riot police with drones and helicopters poised for possible action.  The world media has arrived  to capture any provocative acts committed against the Jewish state by marchers on its borders.

Perhaps  there may be greater numbers than those thousands of Palestinians who tried crashing Israel’s Lebanese and Syrian borders on May 15  2011, Israel’s Independence day, called al Nakbah , “the catastrophe”, by the Arabs. More than 12 were killed and 282 were injured.  A second border clash occurred at the Syrian village of Majd al Shams on June 5th, the anniversary of Israel’s victory in June 1967 known as Al-Naksi,”the disaster”.  1,000 Syrians and Palestinians showed up with dozens injured.  

The memories are still fresh in the minds of the Netanyahu government of the violence committed on board the Turkish ferry, the Mavi Marmara that  left 9 activists dead and  several Israel navy commandos injured during the 2010 Free Gaza Flotilla episode. The 2011 Free Gaza Flotilla was a bust, given many vessels that were detained in EU and Greek ports.  Flytilla, the fly in version was a bust, as well.

This time, Israel is prepared for whatever occurs. If provocative acts are committed with rubber bullets, live ammo and tear gas, the assembled world media will be there to record the events and report them. The GM2J organizers and their allies will have a field day in promoting whatever happens as the equivalent of ‘yellow journalism”.  There is not much to counter this from the White House or the State Department. Yesterday, when State Department spokesperson Ms. Nuland was asked repeatedly by pro-Palestinian journalist Matthew Lee about whether the US considers Jerusalem the Capital of Israel, she evaded giving any answers suggesting that had to wait until final status discussions.  This despite legislation passed in 1995 by Congress recognizing Jerusalem as Israel’s capital.  Watch this State Department You Tube video on yesterday’s press briefing.

We don’t know whether National Security Council, State Department or US embassy legations have engaged in discussions with Israel’s neighbors in communicating possible concerns regarding control of GM2J contingents gathering on Israel’s borders for tomorrow’s protests. 

What is of continuing concern is a chorus of stories in the media during the last 10 days warning Israel against making a pre-emptive attack against Iran’s nuclear facilities. That  culminating in two stories today that appear to be part of an Administration orchestrated campaign.  The New York Times published a Reuters' story, “Could Bombing Iran Push it to Build the Bomb?“ addressing warnings by experts and fellow travelers of the Islamic Republic in Tehran.  That report included comment from the respected Washington-based Institute for Science and International Security.  Also cited was former IAEA  head, Egyptian lawyer and politician, Mohamed ElBaradei, a possible candidate for the Country’s Presidency, should a Constitution  be adopted and the Supreme Armed Forces Council permit national elections. Our suspicions were aroused by comments from Trita Parsi, a Swedish Citizen of Iranian origins and head of the National Iranian American Council in Washington. Parsi is known to be someone who represents the views of the Islamic regime in Tehran, has direct access to the West Wing in the Obama White House, and has regularly prowled Capitol Hill. Then there was a representative from the International Crisis Group that is known to hold views predisposed towards negotiations with Iran and proxy Hamas.  This chorus was communicating a line that said Israel would be foolhardy to exercise its sovereign right to defend itself against Iran with its annihilationist threats.

If that wasn’t enough, today Foreign Policy, a publication of the Washington Post Group floated a story,  “Israel's Secret Staging Ground”  by Middle East analyst, Mark Perry. It was  about an alleged  deal between Azerbaijan and Israel that would give the latter airfield landing rights for a possible attack against Iran. Azerbaijan, which lies to the northwest of Iran on the Caspian Sea, is an oil rich former Soviet era republic, now a Sunni Muslim country. It has good trading and security relations with Israel. Moreover, Azerbaijan leaders have abiding geo-political concern about Azeri brethren in the adjacent Iranian province.  The possible Israeli-Azerbaijan connection on any pre-emptive strike has been speculated upon  for several weeks. However, yesterday’s Foreign Policy report appeared to be staged to coincide with a series of media reports critical of Israel’s  possible pre-emptive attack plans. Note this comment from the Foreign Policy report that has raised US intelligence community and Obama Administration concerns about what is behind this development:

"We're watching what Iran does closely," one of the U.S. sources, an intelligence officer engaged in assessing the ramifications of a prospective Israeli attack confirmed. "But we're now watching what Israel is doing in Azerbaijan. And we're not happy about it."

Israel's deepening relationship with the Baku government was cemented in February by a $1.6 billion arms agreement that provides Azerbaijan with sophisticated drones and missile-defense systems. At the same time, Baku's ties with Tehran have frayed: Iran presented a note to Azerbaijan's ambassador last month claiming that Baku has supported Israeli-trained assassination squads targeting Iranian scientists, an accusation the Azeri government called "a slander." In February, a member of Yeni Azerbadzhan -- the ruling party -- called on the government to change the country's name to "North Azerbaijan," implicitly suggesting that the 16 million Azeris who live in northern Iran ("South Azerbaijan") are in need of liberation.

Former US Ambassador to the UN, John Bolton, a long term critic of the Obama Administration dealings with Islamic Republic over its nuclear program, said floating the Azerbaijani- connection was duplicitous endangering Israel’s security.   

In a Fox News report, Bolton accused the Obama Administration of leaking the story to foil Israel’s covert operations on Iran’s border.  Bolton noted:

"I think this leak today is part of the administration's campaign against an Israeli attack".

The White House did not respond to Bolton's claims Thursday.

Bolton, a Fox News contributor, noted that a strike launched from Azerbaijan would be much easier for the Israelis than a strike launched from their own country -- jets could stay over their targets longer and worry less about refueling. But he said tipping the Israelis' hand by revealing "very sensitive, very important information" could frustrate such a plan.

If we follow these two news account they may  portray an Administration in Washington desperate to scuttle an effective Israeli attack scenario that as Ambassador Bolton said would be potentially more effective than thought possible heretofore.

This  may have been perpetrated by both the Islamic Regime's Washington lobbyist Trita Parsi of National Iranian American Council , Obama NSC Advisers and the US Intelligence community who may want to delay any Israeli assault against Iran's vulnerable weaponization facilities. In Jerusalem that opportunity and the window to achieve it is rapidly closing. Moreover, who can trust the comments of ElBaradei, who for years downplayed Iran's weaponization program, only to be upstaged by the November 2011 IAEA reports.

The Reuters piece is nothing more than a furtherance of the Obama West Wing line of to give sanctions a chance to cajole the Islamic Republic into more fruitless jaw boning with Shia Mahdists intent on completing a nearly thirty year effort on  the nuclear project. A project that ironically began under the late Shah. The Administration is eager to let the P5+1 talks scheduled for April 13th proceed with Iran.  A gambit that the Islamic Republic leaders probably laugh at in private giving them space to push ahead to achieve checkmate against international sanction efforts to stop their weaponization and delivery programs. Notwithstanding today’s revelations about a possible Azerbaijan base to launch an attack against Iranian facilities, Israel believes that a window of opportunity is about to close. The Azerbaijani connection makes  the Israel attack more plausible thus clearly upset the plans of their neighbors in Iran

In the meantime, Israel and its allies in the Congress should press the Administration about implementing the existing authorized gasoline moratorium that might cripple the already tottering Iranian economy to foster a groundswell of internal support for regime change. The embargo against Iran oil exports has already had some effect this month as reflected by a drop of such sales in the world markets by an estimated 14 percent. The implementation of the ban by SWIFT against using its international wire transfer system for oil payments has also played a part.

 Nevertheless, it is now time to implement the long authorized gasoline moratorium that US Sen. Mark Kirk, recovering from his unfortunate stroke, might lead in a bi-partisan effort given his track record in the House and now  the Senate.  That effort forced both the Bush and Obama Administrations to implement more effective sanctions. However, in the end, Israel will still have to undertake its own version of a military strike.  What passes for the moribund opposition inside the Islamic Republic, the remnants of the Green Movement, supports an annihilationist agenda towards the Jewish State and wants to become the second Islamic nuclear arsenal after Pakistan. There are few prospects for replacing the Mahdists in Tehran with a secular regime as the US and others in the West have never invested time and money in fostering a suitable replacement. That would include the irredentist objectives of Iran's minority groups such as the Kurds, Azeris and Baluchis. Thus, the Reuters article only deepens the myopic view that appeasement of the Mahdists in Tehran will get Obama re-elected. The Foreign Policy article on the possible Azerbaijani role providing Israel with airfields and refueling facilities increases the likelihood of success for the Israeli military option.  Further, it might give rise to Azeri irredentism in the adjacent Iranian province destabilizing the Islamic regime. Jerusalem knows this as do many outside the Obama West Wing in Washington and even  Riyadh. Thus this untoward leak harbors a game changer strategy by the Israelis, something that upstages the Obama Administration election campaign and may reinforce Israel’s security as a wedge issue.

clear
Posted on 03/29/2012 8:40 PM by Jerry Gordon
clear
Thursday, 29 March 2012
Not dead yet
clear

The Anglosphere lives. As for the Chinese, they are overrated, as I have long suspected. Joel Kotkin and Shashi Parulekar in City Journal:

Commentators across the political spectrum have described the Anglosphere as decadent, especially compared with the rising power of China. New York Times columnist Thomas Friedman praises the “reasonably enlightened group of people” who make up China’s one-party autocracy, which, he feels, provides more effective governance than the dysfunctional democracy of Washington, a point echoed in a recent Wall Street Journal op-ed by former Service Employees International Union boss Andy Stern. On the conservative side, author Mark Steyn sees the U.S. and its cultural mother in England as “facing nothing so amiable and genteel as Continental-style ‘decline,’ but something more like sliding off a cliff.” Even Australia, arguably the strongest economy in the Anglosphere, is increasingly troubled, with local declinists decrying the country’s growing dependence on commodity exports to developing nations—above all, to China. “We are to be attendants to an emerging empire: providers of food, energy, resources, commodities and suppliers of services such as education, tourism, gambling/gaming, health (perhaps), and lifestyle property,” frets the Australian’s Bernard Salt.

It’s indisputable that the Anglosphere no longer enjoys the overwhelming global dominance that it once had. What was once a globe-spanning empire is now best understood as a union of language, culture, and shared values. Yet what declinists overlook is that despite its current economic problems, the Anglosphere’s fundamental assets—economic, political, demographic, and cultural—are likely to drive its continued global leadership. The Anglosphere future is brighter than commonly believed.

Start with economics. Like Germany in the 1930s or Japan in the 1970s, China has found that centrally directed economic systems can achieve rapid, short-term economic growth—and China’s has indeed been impressive. But over time, the growth record and economic power achieved by the free-market-oriented English-speaking nations remain peerless. A little-noted fact these days is that the Anglosphere is still far and away the world’s largest economic bloc. Overall, it accounts for more than one-quarter of the world’s GDP—more than $18 trillion. In contrast, what we can refer to as the Sinosphere—China, Hong Kong, Taiwan, and Macau—accounts for only 15.1 percent of global GDP, while India generates 5.4 percent (see Chart 1). The Anglosphere’s per-capita GDP of nearly $45,000 is more than five times that of the Sinosphere and 13 times that of India (see Chart 2). This condition is unlikely to change radically any time soon, since the Anglosphere retains important advantages in virtually every critical economic sector, along with abundant natural resources and a robust food supply.

[...]

The vast majority of the world’s leading software, biotechnology, and aerospace firms are concentrated in English-speaking countries. Three-fifths of global pharmaceutical-research spending comes from Britain and America; more than 450 of the top 500 software companies in the world are based in the Anglosphere, mainly in the U.S., which hosts nine of the top ten. Out of the ten fastest-growing software firms, six are American and one is British. Internet giants like Apple, Google, Facebook, Microsoft, and Amazon have no foreign equivalents remotely close in size and influence.

[...]

With linguistic ascendancy comes cultural power, and the Anglosphere’s remains uncontested. In total global sales of media, movies, television, and music, it has no major competitor. Its exports of movies and TV programs dwarf those of established European powers like France and Germany and upstarts such as China, Brazil, and India (see Chart 5). Exports from Hollywood and the cultural capitals of other Anglosphere countries are growing enormously in developing countries: Hollywood box-office revenues grew 25 percent in Latin America and 21 percent in the Asia-Pacific region (with China accounting for 40 percent of that region’s box office). The hit movie Avatar made over $2 billion outside North America; in Russia, Hollywood films earn twice as much as their domestic counterparts. Anglophone preeminence extends to pop music, with Americans Eminem, Lady Gaga, and Taylor Swift, along with the U.K.’s Susan Boyle, ruling global charts. Japanese, Korean, and Chinese pop artists do have large followings in Asia, but the biggest global stars continue to originate in the Anglosphere.

That's partly because the non-Anglosphere can't do pop or rock to save its non-Anglospheric life. Johnny Halliday, anyone? Anyone remember how Spinal Tap, who once went up to eleven, ended up "big in Japan"? I rest my case. Besides, the Chinese are a bunch of mingers (geddit?).

clear
Posted on 03/29/2012 3:13 PM by Mary Jackson
clear
Thursday, 29 March 2012
Frenchman suspected in Indonesian embassy blast
clear

JAKARTA, Indonesia (AP) — A Frenchman who studied with Islamic militants in Indonesia allegedly orchestrated last week's bombing at the country's embassy in Paris, a top anti-terrorism official said Thursday, citing intercepted emails and online chats.

The package bomb that exploded March 21 did not cause any injuries or major damage to the building.

Indonesia's anti-terrorism agency chief Ansyaad Mbai told The Associated Press that French investigators had confirmed that the main suspect is Frederic C. Jean Salvi, who also is believed to have studied for several years with Islamic militants in this predominantly Muslim nation.

The attack was apparently meant as a warning to Indonesia to stop a U.S. and Australia-funded security crackdown that has resulted in the arrests, convictions and imprisonment of hundreds of Islamic militants in recent years.

The Frenchman has been on Indonesia's wanted list since 2010 when police raided a home in West Java province.

Salvi and several other members of a small terror cell — who had allegedly been planning a car bombing when police swooped in — managed to escape

Salvi has also been targeted by Interpol for crimes he committed at home, Mbai said. He's presumed to be in France.
clear
Posted on 03/29/2012 12:24 PM by Esmerelda Weatherwax
clear
Thursday, 29 March 2012
The Corrections
clear

Well these people aren’t Christians, are they? I set to work on this otherwise good article in the Jerusalem Post (h/t Christina), using New English Review’s Evil Zionist Search-And-Replace Widget. 

In recent weeks, the heart of Israel’s capital has become an increasingly dangerous place for Jews. Residents and visitors alike have been subjected to a series of ominous attacks by local Arabs Muslims, which include vandalism, stone-throwing and the torching of vehicles and other property.

Even more worrisome is the fact that many of the offenses have been committed in broad daylight, signaling that the perpetrators are not all that concerned about the possible reaction of local law enforcement.

The escalating audacity of these assaults poses a direct threat to Israel’s sovereignty and the rule of law, and urgent steps must be taken to crack down on Arab Muslim violence in Jerusalem before it spins entirely out of control.

One of the most serious incidents took place last month, on February 13, when two civilian employees of the Defense Ministry were nearly lynched by a mob of
Arab Muslim youths near Mount Scopus in Jerusalem. The Israelis reportedly got stuck in a traffic jam, when their car was suddenly surrounded by Arabs Muslims and pummeled with stones. The driver was hit in the head by a large rock that slammed through the windshield, and was badly wounded.

The two barely escaped with their lives. This episode did not happen in Gaza or Tulkarm, but in Jerusalem. The attackers were never caught, and it appears little was done to apprehend them.

So it was perhaps only a matter of time before another such incident took place. And this past Monday, that is precisely what happened. An Israeli driving through Jerusalem’s Wadi Joz neighborhood was abruptly attacked by dozens of
Arabs Muslims  who showered his car with stones and concrete blocks. He, too, was wounded when his windshield was shattered, and medics had to evacuate him to Hadassah Ein Kerem Hospital.

Afterwards, police spokesman Mickey Rosenfeld offered some astonishing advice to Israeli drivers. Speaking with Arutz Sheva, he said that motorists should check with security personnel before entering “sensitive neighborhoods” to determine whether they are safe. In other words, we can no longer assume that all of Jerusalem, our capital city, is necessarily secure enough for Jews to navigate.

This is an astounding admission of failure on the part of the police. It means they have all but lost control over the streets of various Jerusalem neighborhoods and can no longer guarantee the safety of citizens who wish to utilize them. A further sign of the police’s ineffectuality came in the form of an ad published last week by activist Arieh King of the Israel Land Fund calling for volunteers to help him carry out the court-ordered removal of illegal Palestinian squatters from a home in Jerusalem.

A Jerusalem magistrate’s court recently found that the Palestinians had been dwelling illegally in the structure for the past decade even though it was owned by a British Jew.

The judge ordered them evacuated by March 1 and instructed the Palestinians to pay NIS 125,000 in damages.

Incredibly, the police chose to defy the court’s ruling and called off the evacuation, reportedly because of concerns that it was scheduled to take place the day before a planned meeting between Prime Minister Binyamin Netanyahu and US President Barack Obama in Washington.

After King received a new date of March 30 for the Palestinians’ removal, he submitted repeated requests to the police to ensure they would oversee it. After the police did not bother to respond, King took the unusual step of placing the ad, suggesting that if the police won’t do their job, then he may have no choice but to do it for them. It is hard to blame King for his frustration. After all, the job of the police is to enforce the law, not obstruct it.

Worse yet, they have failed to stem the violence targeting Jews, which has become so commonplace that it hardly even generates headlines anymore. On Sunday, for example,
Arabs Muslims hurled a firebomb at an Israeli home in Jerusalem’s Ma’aleh Zeitim neighborhood. The incident was barely mentioned by most media outlets.

This situation has become intolerable. A street war is being waged in Jerusalem, one in which local
Arabs Muslims are attempting to frighten Jews out of various neighborhoods.

Israel cannot and must not allow this lawlessness and impunity to prevail. Steps must be taken to ensure that all of Jerusalem is safe for Jews.

To begin with, the police must significantly increase their presence throughout the eastern part of the city, boosting patrols and responding quickly to any outbreaks of violence. Stone-throwing youths should be prosecuted to the fullest extent of the law. Rocks are a dangerous weapon. They can maim, wound and kill, and those who hurl them at others should be treated accordingly.

Two months ago, Public Security Minister Yitzhak Aharonovitch announced that a new police station would be opened on the Mount of Olives to crack down on
Arab Muslim vandalism against the Jewish cemetery there as well as to provide increased protection to Jewish visitors. The station was supposed to have opened last month, but it has yet to do so. Inaugurating it now would send a strong message that the police are serious about imposing order.

Arab Muslim violence against Jews in east Jerusalem is in danger of spinning out of control. It must be stopped now, before it turns lethal.

clear
Posted on 03/29/2012 12:22 PM by Mary Jackson
clear
Thursday, 29 March 2012
Muslim Paedophiles, Feminists and Future Civil War
clear

Paul Weston writes at Gates of Vienna:

The British police are slightly less of a disgrace than they were a couple of years ago. In the not-so-distant past there was little reporting of native British girls being drugged, groomed, raped and murdered by gangs of Muslim males in our towns and cities.

Paul WestonThis wall of silence was erected in the interests of “community cohesion,” a modern verbal concept invented by our liberal elites who think it is better that the indigenous population remain unaware of the horrifying abuse carried out by British Muslims. This is understandable, because to be aware might make even the most fluffy-headed of liberals question the benefits of mass Muslim migration into the liberal democracy that was once Great Britain.

That is one way of explaining their historical silence, I suppose. The fact that Mohammed’s marriage to six-year-old Aisha was consummated when she was only nine might also play a part in the whole sordid affair, along with the fact that Muslim males consider Muslim females to be second class-citizens — not to mention infidel females.

But now that the liberal silence has been broken, we appear to suffering from an absolute epidemic of Muslim paedophilia and abuse. Dewsbury, Leeds, Blackburn, Blackpool, Derby, Rochdale, Birmingham etc. etc. all seem to have their very own Islamic gang-rape-of-under-age-children-enclaves, with the recent additions of Oxford and Glasgow. The ongoing benefits of multiculturalism we are constantly being told to celebrate are certainly well-represented geographically, it must be said.

If this were a situation where gangs of white males were raping young Muslim girls it would have been headline news a long time ago, but sadly the native British are now very much second-class citizens within their own homeland. In these perverse multicultural times we live in, all cultures are equal except ours.

If the BBC and Germaine Greer are not too busy over the next few days, perhaps they might like to comment on this matter. As the eternal espousers of feminism, it would appear only right for them to do so. Whilst they are at it, perhaps they might also like to weigh in on the 17,000 cases of Muslim “Honour” violence reported by the Independent, along with a recent report stating one in five Muslims thinks it permissible to inflict physical violence on women who dishonour their families. (It is one of those odd facets of multiculturalism that such dishonour could be incurred by dating a native Brit.)

But even though the British police have finally plucked up sufficient bravery to overcome the sheer awfulness of being called nasty playground names, and are now belatedly actually doing something to protect our children from Muslim rapists and paedophiles, it might be some time before British feminists and the BBC also garner such courage.

Left-wing ideology still thinks of Muslims as a minority to be protected in the face of relentless oppression by the native British. But quite how a lone thirteen year-old girl could oppress a gang of adult bearded males after being drugged, or rendered comatose via vodka, is one of those not altogether incidental questions the BBC feminists and Ms Greer should really be asking themselves.

And it is important that they do. We are already at the early stages of a tribal/religious civil war in Britain, courtesy of the immigration and appeasement policies of ALL the political traitor class. The Muslim rape of our children now appears to be a driving force in what over the coming years can only make civil war inevitable.

If you think this is an overreaction, please read the following paragraphs, taken from a recent Independent article about white riots in Rochdale:

clear
Posted on 03/29/2012 8:12 AM by Rebecca Bynum
clear
Thursday, 29 March 2012
Other Sheep, not of this Fold?
clear

Researchers discovered that at least 100 of the ''super-Earths'' may be on our galactic doorstep, at distances of less than 30 light years, or about 180 trillion miles, from the sun.

Astronomers say the findings were made after conducting a survey of red dwarf stars, which account for about four in five stars in the Milky Way.

They calculate that around 40 per cent of red dwarfs have a rocky planet not much bigger than Earth orbiting the ''habitable zone'', in which liquid surface water can exist.

Scientists say that where there is water, there also could be life although they add that being in the habitable zone is no guarantee that life has evolved on a planet.

Dr Xavier Bonfils, from Grenoble University in France, who led the international team, said: ''Because red dwarfs are so common - there are about 160 billion of them in the Milky Way - this leads us to the astonishing result that there are tens of billions of these planets in our galaxy alone.''...

clear
Posted on 03/29/2012 6:51 AM by Rebecca Bynum
clear
Thursday, 29 March 2012
Earl Scruggs has Died
clear

From the obituary in The Tennessean:

(...)When a 21-year-old Mr. Scruggs auditioned for [Bill] Monroe, the bandleader heard the final piece in a sound he’d been working to construct. And Mr. Scruggs’ first performance with the Blue Grass Boys, on Dec. 8, 1945, was the “Big Band of Bluegrass,” offering a template — guitar, mandolin, upright bass, fiddle and Scruggs-style banjo — still employed today. During Monroe’s performances, Opry boss George D. Hay often introduced Scruggs as “the boy who made the banjo talk.” If others had made it speak, Mr. Scruggs taught it a master class in what must have seemed a foreign language, offering a vocabulary and clarity of expression never before attained and rescuing the instrument from creeping oblivion.

Earl Eugene Scruggs was born in Shelby, N.C., and raised on a farm in the Flint Hill area, nearer to the Piedmont region hamlet of Boiling Springs than to the town of Shelby. Father George and four siblings played banjo. Mr. Scruggs’ father died in 1928 after an eight-month illness, and Earl began playing banjo that year, at age 4.

“Dealing with the trauma of the death of his father at a young age, his emotional outlet turned to music,” wife Louise Scruggs wrote in the liner notes to 2001’s Earl Scruggs and Friends album.

At age 10, inspired in part by guitarist Mother Maybelle Carter, he began experimenting with playing the banjo by using his thumb and two fingers of his right hand to strike the strings in a syncopated manner. Later, as a teen, he would travel the hour or so from Flint Hill to Spartanburg to WSPA radio, where he’d watch banjo player Don Reno play live on the air. Between listening and practicing, Mr. Scruggs was developing a noteworthy style, though going pro was far from his mind. With the family farm failing, he took a job at Lily Mills in Shelby.

“Me and Grady Wilkie would sit in the backseat of my ’36 Chevy and play music,” Mr. Scruggs told The Tennessean. “He’d play guitar and I’d play banjo until they’d motion us to come back into the mill. That’s when I finally realized that what I was doing was of interest to other people. They’d stand around and watch us pick. One of them hadn’t heard nothing like that before, and he took his hat off, threw it on the ground and said, ‘Hot damn!’ That’s the only time I’ve run into a guy that when he got excited would throw his hat down and dance on it. ... That’s hard on a hat.”

In 1945, Mr. Scruggs began playing banjo with “Lost John” Miller and His Allied Kentuckians, a Knoxville-based band that played with some frequency in Nashville. Fiddler Jimmy Shumate had heard Mr. Scruggs play, and Shumate recommended him to Bill Monroe, who with his Blue Grass Boys band was an Opry staple. Neither Monroe nor Blue Grass Boy Lester Flatt was feeling particularly enthused about banjo players, as the instrument was most often played in an inelegant manner. Mr. Scruggs, though, was different.

“The miracle of ‘Scruggs-style’ banjo picking is that amidst a shower of sound — usually two or three accompanying notes for every melody note — the main theme clearly registers on the listener’s ear, like the raised image on a beautifully cast silver box still stands out to the eye even if rain pours upon it,” wrote Richard D. Smith in his definitive biography of Bill Monroe.

After a Nashville audition at the Tulane Hotel, Mr. Scruggs was asked by Monroe to join the band. After checking with Lost John Miller, Mr. Scruggs agreed to become a Blue Grass Boy.

“He never did say, ‘You’ve got the job,’” Mr. Scruggs told The Tennessean. “He just said, ‘We leave at 8 a.m. Monday morning.’”

With Monroe, Mr. Scruggs earned $60 a week, $10 more than he’d made with Lost John. But the chance to be a featured performer on the Opry and to be heard on powerful WSM-AM 650 was worth much more than the pay raise. Upon his Opry debut at the Ryman with Monroe and the Blue Grass Boys, Mr. Scruggs and his “fancy banjo” (Monroe’s words) became instant sensations. Banjo players listening to the Opry heard the instrument in a way they’d never heard it before, and a generation of players began unflagging and usually unsuccessful attempts to replicate Mr. Scruggs’ style of playing.

“The right hand changed the world, in a big time way,” said Country Radio Hall of Fame disc jockey Eddie Stubbs on Wednesday night on WSM, the station that carried Mr. Scruggs’ banjo to a national audience. Steve Martin, the actor, comedian and banjo player, recently wrote of Mr. Scruggs’ Opry debut in The New Yorker: “There aren’t many earthquakes in Tennessee, but that night there was.”

Mr. Scruggs’ style of playing cemented — some would say created — the bluegrass sound. And while Monroe is correctly credited as the genre’s father, the music would not exist in its current form without Mr. Scruggs. To this day, many bluegrass players spend their lifetimes trying to achieve a reasonable approximation of what Monroe, Mr. Scruggs, Flatt, fiddler Chubby Wise and bass player Howart Watts achieved onstage in 1945, and in the studio in 1946 and 1947. Those players consider themselves to be purveyors of “traditional bluegrass,” yet the bluegrass sound was born not of tradition but of innovation. And Mr. Scruggs would remain an innovator for the entirety of his life.

In December of 1946, a year and eight days after first appearing with Monroe, Mr. Scruggs met the appropriately monikered Louise Certain after an Opry show at the Ryman Auditorium. The two would marry in the spring of 1948, and Louise Scruggs would become a trailblazer as Nashville’s first female manager. She was the business mind behind Flatt & Scruggs, the group Mr. Scruggs formed in early 1948 after leaving the Blue Grass Boys.

“She advanced me and advanced our music,” Mr. Scruggs told The Tennessean. “What talent I had would never have peaked without her. She helped shape music up as a business, instead of just people out picking and grinning.”

With Louise Scruggs’ help, Flatt & Scruggs’ popularity eclipsed Monroe’s. The band would become bluegrass music’s biggest commercial force in the days before Alison Krauss and Union Station’s late-century ascent.

For many years, Flatt & Scruggs shied from the term “bluegrass,” feeling that it was constricting and that it was a term that immediately called Monroe to mind. Monroe felt for many years that he had pioneered bluegrass and that he shouldn’t share stages with others in the genre, and he worked to keep Flatt & Scruggs from becoming Opry members.

But in 1955, seven years after formation and with aid from sponsor Martha White All-Purpose Flour, Flatt & Scruggs joined the Opry. That same year marked the debut of a Flatt & Scruggs television show that allowed aspiring banjo players to watch their hero’s hands fly across the fretboard, and that featured Mr. Scruggs’ shyly grinning countenance alongside Flatt’s down-home song introductions and effortless lead vocals.

Together, and with integral bandmates including Mac Wiseman, Curly Seckler, Shumate and Buck “Uncle Josh” Graves, Flatt and Mr. Scruggs recorded now-classics including “Roll In My Sweet Baby’s Arms,” “Foggy Mountain Top,” “Flint Hill Special,” “Earl’s Breakdown,” “Foggy Mountain Special” and “Randy Lynn Rag.”...

clear
Posted on 03/29/2012 6:31 AM by Rebecca Bynum
clear
clear
Showing 26-51 of 295 [Previous 25] [Next 25]


Guns, Germs and Steel in Tanzania
The Thinking Person's Safari
Led by Geoffrey Clarfield
Most Recent Posts at The Iconoclast
Search The Iconoclast
Enter text, Go to search:
clear
The Iconoclast Posts by Author
The Iconoclast Archives
sun mon tue wed thu fri sat
     1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
clear

Subscribe