
BBC  ‘breached  guidelines
1,500  times’  over  Israel-
Hamas war
From the Telegraph

The BBC breached its own editorial guidelines more than 1,500
times during the height of the Israel-Hamas war, a damning
report has found.

The  report  revealed  a  “deeply  worrying  pattern  of  bias”
against Israel, according to its authors who analysed four
months of the BBC’s output across television, radio, online
news, podcasts and social media.

The research, led by British lawyer Trevor Asserson, also
found that Israel was associated with genocide more than 14
times more than Hamas in the corporation’s coverage of the

https://www.newenglishreview.org/bbc-breached-guidelines-1500-times-over-israel-hamas-war/
https://www.newenglishreview.org/bbc-breached-guidelines-1500-times-over-israel-hamas-war/
https://www.newenglishreview.org/bbc-breached-guidelines-1500-times-over-israel-hamas-war/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/09/07/bbc-breached-guidelines-more-1500-times-israel-hamas-war/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/02/26/bbc-israel-hamas-coverage-inflames-community-tensions/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/02/26/bbc-israel-hamas-coverage-inflames-community-tensions/


conflict.

On Saturday, Danny Cohen, a former BBC executive, warned that
there  was  now  an  “institutional  crisis”  at  the  national
broadcaster and called for an independent inquiry into its
coverage of the Israel-Hamas war.

Two leading Jewish groups, the Campaign Against Antisemitism
and the National Jewish Assembly, added their voices to calls
for an independent review, while Lord Austin, a former Labour
minister,  accused  the  BBC  of  “high-handed  arrogance”  for
continually dismissing questions over its impartiality.

The Asserson report analysed the BBC’s coverage during a four-
month period beginning Oct 7, 2023 – the day Hamas carried out
a brutal massacre in southern Israel, killing around 1,200
people and taking another 251 into Gaza as hostages. A team of
around 20 lawyers and 20 data scientists contributed to the
research, which used artificial intelligence to analyse nine
million words of BBC output.

It  also  found  that  the  BBC  repeatedly  downplayed  Hamas
terrorism  while  presenting  Israel  as  a  militaristic  and
aggressive nation.

It  claimed  that  some  journalists  used  by  the  BBC  in  its
coverage of the Israel-Gaza conflict have previously shown
sympathy for Hamas and even celebrated its acts of terror.

The report claims that a number of BBC reporters have shown
extreme hostility to Israel, including BBC Arabic contributor
Mayssaa Abdul Khalek, who is said to have called for “death to
Israel” and defended a journalist who tweeted: “Sir Hitler,
rise, there are a few people that need to be burned.”

It also accuses Marie-Jose Al Azzi, a Lebanese reporter, of
being anti-Israel after she reportedly described the country
as  a  “terrorist  apartheid  state”  in  a  post  that  was
subsequently  deleted.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/21/bbc-arabic-gaza-israel-hamas-war-media-impartiality/


Jeremy Bowen, the BBC’s international editor, is accused of
excusing Hamas’s terrorist activities and comparing Israel to
Putin’s  Russia,  while  Lyse  Doucet,  the  BBC’s  chief
international  correspondent,  is  also  cited  for  allegedly
“downplaying” the October 7 attacks on Israel.

The report singles out the BBC’s Arabic channel, saying that
it is one of the most biased of all global media outlets in
its treatment of the Israel-Hamas conflict. It identifies 11
cases where it claims the BBC Arabic’s coverage of the war has
featured reporters who have previously made public statements
in  support  of  terrorism  and  specifically  Hamas,  without
viewers being informed of this.

The  report’s  authors  noted  that  during  the  time  period
examined by researchers, Israel was accused of committing war
crimes by South Africa in the International Court of Justice.

In the aftermath of the October 7 massacre, the BBC was widely
condemned for failing to call Hamas “terrorists”. In late
October, the BBC said it would describe Hamas “where possible”
as a “proscribed terrorist organisation”. However, the report
identified  Hamas  being  described  as  a  “proscribed”,
“designated” or “recognised” terrorist organisation just 409
out of 12,459 times (3.2 per cent) over the four-month period.

The BBC said it would “carefully consider” the report, which
has been submitted to Tim Davie, its director general, and
Samir Shah, its chairman, as well as all its board members. A
spokesman  for  the  corporation  added  that  it  had  “serious
questions” about the report’s methodology.

There is a lot to read, none of it good asone would expect;
the rest of it is here

 

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/08/10/bbc-accused-invite-anti-semitic-commentator-onto-show/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/08/17/radical-islamic-preacher-invited-on-bbc-to-discuss-riots/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/08/17/radical-islamic-preacher-invited-on-bbc-to-discuss-riots/
https://www.telegraph.co.uk/politics/2024/05/12/bbc-must-call-hamas-terrorists-lord-cameron-demands/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/04/21/the-bbc-is-as-fair-as-it-can-be-in-its-israel-gaza-coverage/
https://www.telegraph.co.uk/news/2024/09/07/bbc-breached-guidelines-more-1500-times-israel-hamas-war/

