
Revolution at the LA Times
By Bruce Bawer

It  started  last  month  with  the  decision  of  Patrick  Soon-
Shiong, owner of the Los Angeles Times, not to endorse a
candidate in the race for U.S. president. This move not only
surprised  many  longtime  readers  of  the  reliably  far-left
daily, but led several Times staffers — who’d expected the
paper to support Kamala Harris — to quit in outrage.

But that was only the beginning. On November 10, three days
after the Trump landslide, Soon-Shiong, a South Africa-born
businessman and medical researcher who is the richest man in
L.A., announced that he was firing his entire editorial board
and would be replacing it with one that was more “fair and
balanced.”

This news was, of course, even more stunning than the paper’s
failure  to  endorse  Kamala  —  because  the  Los  Angeles
Times editorial board has, for some time now, been ground zero
for wokeness on the West Coast, having devolved, like the New
York Times and the Washington Post, into a wellspring of left-
wing propaganda. Indeed, at times it can feel as if the Los
Angeles  Times  is  even  loonier  than  its  East  Coast
counterparts.

https://www.newenglishreview.org/revolution-at-the-la-times/


For one thing, it’s all in — predictably enough — on climate
hysteria. On August 27, it ran a piece by one of its editorial
interns who recalled growing up in India, where “it wasn’t
uncommon for my friends to faint due to heatstroke in the
scorching  110-degree  heat.”  Moving  to  northern  California,
she’d enjoyed the temperate weather, which made going for a
run feel like an act of “liberation.”

But  climate  change,  she  said,  threatens  to  ruin  that:
“California is barreling toward a future where the outdoors
might become inhospitable for children to play because of
wildfire smoke, heat waves, storms and flooding.” And don’t
forget earthquakes — surely they’re caused by climate change,
too?

The  Times  has  also  celebrated  defunding  the  police  and
leniency toward felons by Soros-backed prosecutors. A November
12,  2023,  article  praised  Norway’s  Halden  Prison,  where
inmates “choose their own clothing,” “buy fresh produce from
their well-stocked grocery store,” “play in bands,” and “walk
in the woods.”

The prison, which also provides a compass that “shows the
direction of Mecca,” was being studied by California officials
who wanted to copy it. No mention that, as a consequence of
this policy, foreign felons in Norway are treated far better
than many law-abiding Norwegian natives, including homeless
veterans. But then, Gavin Newsom’s policies have already made
California more hospitable to criminal illegal aliens than to
its own highly taxed citizens.

Times writers are also enamored of academic identity studies,
which have turned universities into settings for vapid navel-
gazing and the transformation of individuals into members of
identity groups that are identified as either oppressing or
oppressed.

On November 27, 2023, the Times ran a piece by Sonja Sharp



celebrating UCLA’s “new disability studies major — the first
of its kind at any public university in the state.” Disability
studies, it should be noted, is a discipline that rejects the
so-called “medical model” of disability in favor of the notion
of disabled people as one more group of oppressed people; the
group-identity mentality is so powerful that diversity-studies
“scholars”  condemn  parents  and  doctors  for  making  use  of
wonderful new technologies and surgical procedures that free
disabled children from their disabilities.

Then there’s the paper’s stubborn enthusiasm — even now — for
each and every COVID lockdown measure. A September 1, 2023
article had nothing but criticism for a forthcoming Stanford
symposium  at  which  scientists  “associated  with  discredited
approaches to the COVID pandemic” — among them the impeccable
Jay Bhattacharya — would participate.

Even  at  this  late  date,  the  paper  treated  the  lab-leak
hypothesis as heresy and the wet-market theory as gospel and
approvingly quoted Peter Hotez’s rejection of the Stanford
event as “anti-science.” Hotez, of course, is the shamelessly
self-promoting  virologist  who  during  the  pandemic  promoted
school mask mandates and other excessive measures — and who
even called for those who disagreed with him to be silenced
and arrested. (READ MORE from Bruce Bawer: Remembering Greer
Garson)

In the light of day, it’s clear that Hotez is a dangerous
fanatic  with  no  respect  for  Americans’  freedom  while
Bhattacharya is a pillar of reason and restraint. But for
the  Times’s  reporter  Hotez  is  a  “vaccine  expert  and
disinformation  debunker”  and  Bhattacharya  a  fount  of
conspiracy  theories.

On the issue of race, the Times goes exactly where you’d
expect. It loves Critical Race Theory and the 1619 Project.
Last year it posted photos of its 28 summer interns. All but
five were girls; all but two or three were non-white. Typical

https://spectator.org/remembering-greer-garson/
https://spectator.org/remembering-greer-garson/


of its approach to race was a purported news story on July 25,
2023, that painted a rosy picture of a black history class at
a south L.A. high school.

One of the authors on the syllabus was Frantz Fanon, whose
work the Times reporter described as exploring “the racism and
violence inherent in colonialism.” In fact, Fanon — who saw
all whites as colonizers and therefore evil and all non-whites
as  colonized  and  therefore  virtuous  —  preached  violence,
admired  Castro,  despised  capitalism,  and  called  for  the
crushing of the bourgeoisie. To indoctrinate teenagers into
Fanon’s hateful ideology is despicable — and dangerous.

An extremely long piece on race ran in the Times on October
23, 2023. It profiled a number of black American expatriates,
among them Jameelah Nuriddin, an L.A. filmmaker who, we were
told, “always tried to work twice as hard as those around her,
thinking:  ‘If  I’m  smart  enough,  pretty  enough,  successful
enough … then finally people will treat me as a human being.’”
During the George Floyd protests, however, Nuriddin “had an
epiphany: ‘America does not deserve me.’” So she moved to
Puerto Viejo, “an idyllic beach town” in Costa Rica “that has
become a hub for hundreds of Black expatriates fed up with
life in the United States.”

This attitude was treated by the Times as entirely justified,
given that “the U.S. is still grappling with racism, with
Black people twice as likely as white people to be killed by
police and Black workers earning less on the dollar than their
white counterparts. In Florida, a new law forces teachers to
downplay the impact of slavery, and across the country, far-
right activists are seeking bans on books touching on Black
history.”  All  these  assertions,  of  course,  range  from
hysterical  exaggeration  to  outright  lies.

But forget climate, COVID, and CRT. In recent times, no issue
has seemed to animate the Times more than transgenderism.
During the last year or so, several alleged news reporters

https://www.powerlineblog.com/archives/category/coronavirus
https://www.realclearpolitics.com/2021/08/07/crt_and_the_path_to_dismantling_white_supremacy_548874.html


have written about gender ideology as if it were a matter of
settled science. On June 11, 2023, for example, a Times story
described a bill in the Texas House that would ban transgender
girls from girls’ sports as a denial of their “rights” and as
a  victory  for  “misinformation  about  gender  identity  and
healthcare.”

And March 10, 2024, brought a story about a new Kansas law
declaring that there are only two sexes and thereby ending
“legal  recognition  of  transgender  identities.”  The  article
cited  unnamed  “critics”  who  accused  the  law  of  “erasing
transgender  and  nonbinary  people’s  existences”  and  unnamed
“medical experts” who said that the law is based on “the
outdated idea that gender is binary rather than a spectrum.”

On October 29, 2023, came a piece by an 18-year-old trans
female  —  that  is,  a  boy  who  thinks  he’s  a  girl  —  who
complained that state laws restricting “gender-affirming care”
and  trans  participation  in  women’s  sports  threaten  trans
people’s “happiness.” There was, needless to say, no mention
of the biological females who are losing scholarships and
getting  concussions  because  biological  males  are  joining
women’s teams. “I recall the joy I felt as a little kid
expressing my femininity,” wrote the author, who claimed that
treatment  with  puberty  blockers  and  estrogen  at  age  14
replaced his “distress” with “elation.” America, he contended,
owes trans people that happiness. In short: shut up about
biological facts and parrot trans ideology.

Last  March,  the  Times  ran  a  piece  by  Judith  Butler,  the
feminist  professor  who  helped  shape  gender  ideology.  The
“anti-gender ideology movement,” charged Butler, is rooted in
a “fear of ‘gender’” and desire to restore “a patriarchal
dream order” on the part of people who “oppose … thought
itself.”

And on June 2, a Times editorial cheered the fact that a group
called Protect Kids California had failed to collect enough



signatures for a ballot proposition that would’ve required
teachers to tell parents “about their child’s gender identity
at school” and would’ve kept boys out of girls’ spaces and
girls’ sports. The measure, stated the Times, “would have
restricted medical care for transgender youth.” Translation:
surgeons would’ve been prohibited from mutilating minors’ sex
organs. (READ MORE: ‘Pogrom’ in Amsterdam)

So it’s about time that the owner of the Times gave his
editorial board the heave-ho. Like their colleagues at many
other big-time legacy media, these weasels have been pushing
divisive,  America-hating,  and  reality-defying  ideologies  on
their readers for far too long. Yes, many of their readers
(surely people like Cher, Bette Midler, and Rob Reiner must be
loyal Times subscribers) have welcomed the paper’s consistent
reinforcement of their own insipid views. But if America’s
second city is going to have a dead-tree major newspaper, it
deserves better than this Pacific coast Pravda.

Kudos, then, to Patrick Soon-Shiong. May his effort to drag
his paper back to the center prove profitable — and may his
counterparts at the failing New York Times and Washington
Post take note.

First published in the American Spectator

https://spectator.org/pogrom-in-amsterdam/
https://spectator.org/revolution-at-the-la-times/

