
The  New  York  Times  Has  a
Jewish Problem
by Hugh Fitzgerald

An editor at the New York Times has recently apologized for
having written several anti-Semitic and racist tweets. Tom
Wright-Piersanti is a senior staff editor at the Times. In the
years  2008-2010,  Wright-Piersanti  wrote  several  offensive
tweets, which were uncovered  by the website Breitbart.

On New Years’ Day 2010, Wright-Piersanti tweeted, “I was going
to say ‘Crappy Jew Year,’ but one of my resolutions is to be
less anti-Semitic. So… HAPPY Jew Year. You Jews.”

The previous month, during the Jewish holiday of Hanukkah,
Wright-Piersanti shared a picture of a car with a lit menorah
on its roof and wrote, “Who called the Jew-police?”

“I have deleted tweets from a decade ago that are offensive,”
Wright-Piersanti  tweeted   after  the  Breitbart  article  was
published. “I am deeply sorry.”

He also mocked Native Americans, and Afro-Americans, for which
no doubt he is also “deeply sorry.”

Amazing how “deeply sorry” people are about so many things the

https://www.newenglishreview.org/the-new-york-times-has-a-jewish-problem/
https://www.newenglishreview.org/the-new-york-times-has-a-jewish-problem/


minute they are found out, but not one minute earlier. Perhaps
he is “deeply sorry” only because those tweets came to light.
They were not just “offensive,” but disgusting. In any event,
Wright-Piersanti apparently needn’t worry about his job. As of
this writing, he’s still at the New York Times, a paper that
has a Jewish, and latterly an Israeli, problem. It recently
published  two  antisemitic  cartoons  in  its  international
edition. The more offensive of the two depicted Israeli Prime
Minister  Benjamin  Netanyahu  as  a  guide  dog  (a  dachshund)
wearing a Star of David collar and leading President Donald
Trump, who is wearing a black kippah. Anyone of sense would
have seen this cartoon as antisemitic, save apparently the
editor at the Times who approved the cartoon. And the Times,
just like Wright-Piersanti, said it was “deeply sorry.” Yes,
it was “deeply sorry for the publication of an anti-Semitic
political cartoon” that appeared in its international print
edition. And the Times has decided to stop publishing cartoons
from non-staff members. It has also said that it will also
overhaul  its  bias  training  to  have  an  emphasis  on
antisemitism, according to an internal note from the Times’s
publisher, A.G. Sulzberger. What about training on how to
bring  a  modicum  of  fairness  to  reporting  on  the  Israeli-
Palestinian conflict? Or would that be asking too much?

The Times has had a “Jewish problem” ever since Hitler came to
power in 1933. So let’s go back to the 1930s and 1940s, before
there was even an Israel for the Times to be anti-Israel
about, to see how, and to ask why, the most influential paper
in the world, owned by Jews, paid so little attention to the
murderous threat of Hitler and the Nazis as it grew throughout
the 1930s. It was precisely because the paper was owned by
Jews, who were determined not to have their paper be thought
of as an organ of special pleading about Jewish suffering,
that the New York Times failed so miserably, in its under-
reporting of the Holocaust and the antisemitic crimes during
the 1930s that led up to its final, murderous efflorescence.
In  her  brilliant  Buried  by  the  Times:  The  Holocaust  and



America’s Most Important Newspaper, Laurel Leff notes that
Arthur  Hays  Sulzberger,  who  became  the  publisher  in  1936
(though he was effectively the publisher from 1933, because of
the  illness  of  the  previous  publisher,  Adolph  Ochs)  and
continued in that post until 1961, at the most critical period
for the Jews of Europe, had studiously refrained from having
anything to do with Jewish organizations or causes. He (Arthur
Sulzberger, the publisher of the Times) refused to donate to
the  United  Jewish  Appeal  or  the  American  Jewish  Joint
Distribution Committee. He wrote in 1934, “I am a non-Zionist
because the Jew, in seeking a homeland of his own, seems to me
to be giving up something of infinitely greater value of the
world. … I look askance at any movement which assists in
making  the  peacemaker  among  nations  merely  a  national
Distribution Committee, favoring instead the National Missions
of the Presbyterian Church.” In 1948, he wrote, “I know of no
difference in my way of life than in that of any Unitarian.”

Sulzberger was committed to an odd definition of journalistic
balance. The Times refused to run letters to the editor that
attacked the rise of antisemitism in Germany, so that it would
not also have to offer space to those supporting antisemitism.

Instead  of  speaking  of  Jewish  refugees,  Times  editorials
tended to speak of German refugees. Arthur Hays Sulzberger
refused to intervene with American officials to get a visa for
a cousin, Fritz Sulzberger, advising him in 1938 to stay in
Germany.  So  indifferent  was  he  to  what  was  going  on  in
Germany, apparently, that he thought as late as 1938 that Jews
should  remain  in  Germany  and  ride  out  the  storm.  His
misreading of reality was astonishing. By that year, it should
have been clear that staying in Germany amounted to a death
sentence.  In  1933,  Jews  had  been  discharged  from  all
universities,  and  then  from  all  civil  service  jobs.  Long
before Kristallnacht, there were boycotts of Jewish shops,
Jews were attacked, even beaten to death, on the street, Nazi
rallies were held where Jews were hysterically denounced; a



phrase from a 19th-century antisemite, Heinrich Treitschke,
was recycled  for use by the Nazis: “Die Juden sind unser
Unglück!“(“The Jews are our misfortune”).

Yet in 1938, the publisher of the New York Times was advising
a relative to remain in Germany. A. H. Sulzberger didn’t want
to hear about all the atrocities German Jews were enduring.
And he didn’t want his paper to make too much of such things
either.

The threat to Jews was always minimized by the Times. Early in
the war, the Times ran a campaign of nine editorials and three
front-page  stories  that  urged  Congress  to  allow  British
families to send their children to safety in America, but made
no such campaign on behalf of the Jews. Those British children
might have been in danger from V-2 rockets, if they lived in
the  East  End  of  London,  but  the  Jews  in  Nazi-occupied
countries faced certain death if they were not brought to
America. The New York Times – under Arthur Hays Sulzberger –
didn’t care enough to call for their admission.

Nor did the Times think helping Jews find refuge from the
Nazis  outside  of  America  was  a  cause  to  promote  in  its
editorials. When the British issued the White Paper of 1939,
restricting Jewish immigration to Palestine to 15,000 a year
for five years, the Times ran an editorial praising the move
as necessary “to save the homeland itself from overpopulation
as well as from an increasingly violent resistance on the part
of the Arabs.” That White Paper effectively kept hundreds of
thousands of Jews, who might have escaped from Europe in time,
from  being  admitted  to  Mandatory  Palestine.  Churchill
thundered against it as unjust and cruel. But not according to
the New York Times


