
The Persian News Nightmare
America’s  ‘voice’  has  been  transformed  into  the  Voice  of
Tehran
by Kenneth R. Timmerman

If you had been listening to the Voice of America’s Persian
News Network (PNN) in the weeks and months before the U.S.
presidential elections, you would easily have believed that
Donald Trump was a white supremacist in league with the Ku
Klux Klan who raped underage girls, and that Hillary Clinton
was a shoe-in to become president.

Sure, you would have had the same impression watching MSNBC or
CNN (since merged into the DNC). But there’s a big difference:
your tax dollars paid for the propaganda on the Voice of
America.

So certain was the director of the VOA’s Persian Service,
Setareh Derakhshesh, that Hillary Clinton was about to become
president that she tasked reporters two weeks ahead of time to
prepare a special program lionizing the Democratic “president-
elect.” No such program was prepared on Donald Trump.

When  Mrs.  Clinton’s  campaign  chair,  John  Podesta,  told
supporters at 2 a.m. in Chicago to “go home,” PNN reporters
obediently went home as well and the Persian service went off
air,  instead  of  broadcasting  the  real  president-elect’s
acceptance speech.

The next day they brought on Mehdi Nourbakhsh, the son-in-law
of former Islamic Republic of Iran Foreign Minister Ibrahim
Yazdi,  to  analyze  the  results.  “Trump  will  leave  the
presidency to Mike Pence and will go back to what he had been
doing before,” he said. “Trump will hand Syria totally to
Russia  Trump  is  not  representing  all  America.  He  is
representing ultra right, white color, low educated, religious
fanatics  who  cannot  see  a  woman  in  leadership.”  No  one

https://www.newenglishreview.org/the-persian-news-nightmare/


challenged these assertions.

Other articles and interviews on VOA’s Persian service are all
of  a  piece.  In  an  editorial  posted  the  day  before  the
election, VOA editors wrote that Vladimir Putin was the only
world leader who would welcome the arrival of Donald Trump,
but that was because “Donald Trump serves Russian interests
and is associated with Russian investors.”

In a post-election piece, VOA invited another Trump-hater,
Reza Goharzad, to give his views of the president-elect’s
Cabinet picks. He told VOA’s audience in Iran that strategic
adviser Steve Bannon and U.S. Attorney General designate Sen.
Jeff  Sessions  were  “racists  who  have  to  apologize  to  the
American people.” Education secretary designate Betsy DeVos
was “going to end public education.”

VOA editors continued their war on Mr. Trump on Twitter and
Facebook.  After  Fidel  Castro  died,  PNN  editor  Mohammad
Manzarpour shared a tweet praising Castro as a real giant and
calling  Mr.  Trump  “a  paper  giant.”  (When  critics  of  PNN
exposed this, Mr. Manzarpour deleted the shared tweet).

Facing tough congressional criticism, the Broadcasting Board
of Governors put out a statement in English lauding VOA’s
coverage of the elections.

“VOA Persian aired two days of special election programming
which included over seven hours of live elections results,”
the  BBG  stated.  “The  service’s  election  night  broadcasts
included the live speeches of both Trump and Clinton with
simultaneous translation. Also, their political talk show New
Horizons featured a discussion with the Trump’s Middle East
adviser Majid Rafiezadeh.”

That statement includes several outright lies. On election
night, VOA did not broadcast speeches by either presidential
candidate: Mrs. Clinton did not speak, and PNN went off air
before Mr. Trump took to the podium.



As for Majid Rafiezadeh, he was no Trump adviser. “The Trump
Campaign authorized me to organize a Middle Eastern American
Advisory Committee but I don’t know Mr. Majid Rafizadeh and he
was  not  on  that  list,”  Trump  Middle  East  adviser  Hossein
Khorram told me in an email. “I checked with the other Iranian
American on the Middle Eastern American Advisory Committee and
they had not heard of this individual either,” he added.

In fact, Mr. Rafiezadeh has been an “ambassador” for the pro-
Tehran  advocacy  group,  National  Iranian  American  Council,
NIAC, which viciously denounced Donald Trump for months and,
after the elections, raised money from supporters on a pledge
to  wage  “a  major  public  battle”  against  the  Trump
administration.

The Voice of America is terminally ill. House Foreign Affairs
Committee Chairman Rep. Ed Royce, California Republican, has
devoted an entire page on the committee’s website to long-
standing unsuccessful efforts to reform the VOA. Former and
current  employees  have  set  up  a  blog  to  chronicle  the
disaster.

The  Persian  Service  has  been  rank  with  infighting  and
personnel  disputes  for  decades.  A  2015  Federal  Employee
Viewpoint Survey Report found widespread discontent, with only
30.2 percent of PNN employees believing that PNN’s senior
leaders “maintain high standards of honesty and integrity.”

In recent years, the Obama administration has brought in more
than a dozen reporters from Iranian regime media outlets who
have transformed America’s “voice” into the Voice of Tehran.
Some  of  these  individuals  last  worked  for  the  Islamic
Revolutionary  Guards  Corps.

It may be possible to save VOA through the total overhaul of
our international broadcasting being proposed by the House and
Senate foreign affairs committees.

But there is no saving PNN. It is too corrupt, too riddled



with regime supporters, and too toxic to the “good” employees
to  be  reformed.  It’s  time  to  shut  it  down  and  save  the
taxpayers some money and our nation from public embarrassment.

First published in the


