
The Saudis and the Killing of
Jamal Khashoggi (Part Two)
by Hugh Fitzgerald

The  killing  of  Jamal  Khashoggi  reminds  us  that  the  Saudi
rulers, and the Crown Prince, are well-versed in the use of
violence. They are determined to keep themselves in power, and
to keep the colossal wealth to which they help themselves. The
15,000 Saudi royals are collectively worth $1.7 trillion; they
are not about to let go of any of it. Jamal Khashoggi, though
not a royal, began life as well-connected as any commoner in
Saudi  Arabia  could  be.  His  grandfather  was  the  personal
physician  to  King  Abdelaziz  Al  Saud.  His  uncle  was  Adnan
Khashoggi, who through his connections in the Saudi government
made $4 billion dollars as an arms dealer. His cousin was Dodi
Fayed, Princess Diana’s last boyfriend, and the son of the
billionaire businessman Mohamed Fayed.

Khashoggi has been a leading journalist since the 1970s. He’s
been the chief editor of Al Madina (one of the oldest papers
in the kingdom), worked as a columnist for Al-Arabiya, served
as a media advisor to Prince Turki al Faisal when he was the
Saudi ambassador to the United States, and has been a frequent
guest  both  on  Saudi  television  and  on  such  international
channels as MBC, BBC, Al Jazeera, and Dubai TV. He became the
editor-in-chief of Al Watan twice, and on the second occasion,
he quickly got into hot water for publishing a column by the
poet Ibrahim al-Almaee challenging the basic Salafi premises.
This led to Khashoggi’s seemingly forced resignation. On May
17,  2010,  Al  Watan  announced  that  Khashoggi  resigned  as
editor-in-chief “to focus on his personal projects.” However,
it is thought that he was forced to resign due to official
displeasure with articles published in the paper that were

https://www.newenglishreview.org/the-saudis-and-the-killing-of-jamal-khashoggi-part-two/
https://www.newenglishreview.org/the-saudis-and-the-killing-of-jamal-khashoggi-part-two/


critical of the Kingdom’s harsh Islamic rules; the one by al-
Almaee was the last straw.

In December 2016, the Independent, citing a report from Middle
East Eye, said Khashoggi had been banned by Saudi Arabian
authorities from publishing or appearing on television “for
criticising  US  President-elect  Donald  Trump.”  That  led
Khashoggi to move permanently to the United States.

Khashoggi began writing for the Washington Post in September
2017, and still was contributing pieces up to the time of his
death.  In  the  Post,  he  criticized  the  Saudi-led  blockade
against  Qatar,  Saudi  Arabia’s  dispute  with  Lebanon,  Saudi
Arabia’s diplomatic dispute with Canada, and the Kingdom’s
crackdown on dissent and the media. But he also supported some
of Crown Prince’s reforms, such as allowing women to drive. He
condemned the arrest of Loujain al-Hathloul, Eman al-Nafjan,
Aziza al-Yousef, and several other women’s rights advocates
involved in the women-to-drive movement and the anti male-
guardianship campaign. He opposed the Saudi-Israel alliance.

By 2017, Khashoggi, who had two million Twitter followers, was
the best known pundit in the Arab world. He has been hailed in
the  West  as  a  progressive,  but  that  is  a  case  of
misunderstanding  his  aims.  Khashoggi  believed  in  spreading
Islamic rule, the same goal as that of any Jihadi, but he
wanted to achieve that goal through political Islam. He joined
the Muslim Brotherhood in the 1970s and remained true to it,
even praising it in a Washington Post column. Some described
him as the de facto leader of the Saudi branch of the Muslim
Brotherhood. The Crown Prince, on the other hand, believes
that the Muslim Brotherhood is a danger to the Kingdom, that
is, to his family’s continued rule.

Khashoggi flourished in Washington during the last year. He
became  a  regular  guest  on  the  major  TV  news  networks  in
Britain and the United States, as well as a columnist for the
Washington Post. In 2018 Khashoggi established a new political



party, in the West, called Democracy for the Arab World Now,
which — had he lived — could have become a major political
threat to Crown Prince Mohammed.

During this past year, there have been many Saudi emissaries —
“businessmen”  —  who  met  with  Khashoggi  in  Washington,  to
promise him he would be safe if he returned to the Kingdom;
the Crown Prince, too, offered to make him an “advisor” if
only he would return. He turned them all down, telling a
friend that he would have to have been crazy to believe their
assurances.

Khashoggi was not a secularist, not a Saudi Ataturk, as some
in the West seem to think. He believed in Islam and wanted it
to spread, but to do so through “democratic” means — the
“political Islam” of, for example, Mohamed Morsi in Egypt or
Rachid Ghannouchi in Tunisia. He disliked the Saudi family’s
censorship of the media; he believed that criticism might
weaken the hold of the Al-Saud, but strengthen the sinews of
the state and of the Muslim Brotherhood. He knew how corrupt
the Saudi system was, and knew, too, how unforgiving the Crown
Prince could be. Yet he still maintained his faith that there
were  some  limits  to  Saudi  ruthlessness,  which  is  why,  on
October 2, he went to the consulate in Istanbul. We see — as
he suddenly saw, just before the murderers started in on him —
that he was wrong.

First published in


